Τα κυριότερα ντοκιμαντέρ, οι θεματικές ενότητες, τα καινούρια στοιχεία της φετινής διοργάνωσης, οι ελληνικές συμμετοχές. Φωτίζουμε τις βασικές πτυχές της διοργάνωσης αλλά θα σας έχουμε, όπως κάθε χρόνο, αναλυτική και καθημερινή ενημέρωση μέσα από το biscotto.gr

Τι είναι ντοκιμαντέρ;

Όσο γυρίζονται ντοκιμαντέρ, η ερώτηση επανέρχεται. Και κάθε φορά η απάντηση αλλάζει. Η συζήτηση για το ντοκιμαντέρ σε παγκόσμιο επίπεδο έχει αναζωπυρωθεί. Το είδος αναπτύσσεται, υποείδη ξεπροβάλλουν διαρκώς και οι ειδικοί συγκλίνουν στο ότι είναι τρομακτικά δύσκολο να περιορίσει κανείς σε ταμπέλες μια κινηματογραφική δύναμη που διευρύνεται και εξελίσσεται με ταχύτητα αντίστοιχη της πραγματικότητας που την τροφοδοτεί.

Αποκαλυπτικό, εθνογραφικό, δημοσιογραφικό, ιστορικό, πολιτικό, καλλιτεχνικό, ποιητικό, δημιουργικό, πειραματικό, κοινωνικό, ανθρωποκεντρικό, σύνθεση ειδών. Τι είναι ντοκιμαντέρ σήμερα; Οι απαντήσεις άπειρες και προκύπτουν από τις ίδιες τις ταινίες. Λίγο πριν ανοίξει η αυλαία του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (3 – 12 Μαρτίου 2017), αφήνουμε ορισμένα από τα πιο δυνατά ντοκιμαντέρ της φετινής διοργάνωσης να δώσουν απαντήσεις.

Αλλάζοντας το είδος. Όταν τα κινούμενα σχέδια ζωντανεύουν την Ιστορία:

Tower του Κιθ Μέιτλαντ (ΗΠΑ)

Τα ντοκιμαντέρ που θέλουν να αλλάξουν τον κόσμο… και σε ένα βαθμό το καταφέρνουν:

The Chocolate Case της Μπένθε Φόρερ (Ολλανδία)

Σινεμά παρατήρησης στα καλύτερά του:

Austerlitz, του Σεργκέι Λοζνίτσα (Γερμανία)

Ντοκουμέντο-ένας θησαυρός στη διάθεση του ντοκιμαντέρ:

Dawson City: Frozen Time του Μπιλ Μόρισον (ΗΠΑ)

Φωνή στις μειονότητες.

Transitioning: Transgender Children των Ροσέρ Ολιβέρ και Λουίς Μοντσεράτ (Ισπανία)

Με το σασπένς ενός θρίλερ μυθοπλασίας

Santoalla των Άντριου Μπέκερ και Ντάνιελ Μέρερ (ΗΠΑ)

Η φωτεινή πλευρά της ζωής.

Sacred Water του Ολιβιέ Ζουρντέν (Βέλγιο)

Από τη μυθοπλασία στο ντοκιμαντέρ. Προκαλώντας τον θεατή:

Safari του Ούλριχ Ζάιντλ (Αυστρία)

H μουσική διάσταση…

Από τον Άλφρεντ Χίτσκοκ στους Rolling Stones

Rolling Stones, Placebo, Laibach. Τρεις κορυφαίες ροκ μπάντες σε εκρηκτικές εμφανίσεις θα μας δώσουν μια πρώτη γεύση από τα μουσικά ντοκιμαντέρ που θα δούμε στο πολυαγαπημένο καθιερωμένο τμήμα της Μουσικής, στο 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Πλάι στη μουσική, η άλλη μεγάλη μας αγάπη, ο κινηματογράφος πρωταγωνιστεί σε μια νέα ενότητα που εγκαινιάζεται φέτος με τίτλο Σινεμά και μας ξεναγεί σε ρεύματα και αξέχαστες στιγμές της έβδομης τέχνης.

Υποκλινόμαστε λοιπόν στη μαγεία του Άλφρεντ Χίτσκοκ και του Αμπάς Κιαροστάμι και αποκαλύπτουμε τα μυστικά της πιο διάσημης κινηματογραφικής σχολής της Ευρώπης.

Ετοιμαστείτε για δυνατές συγκινήσεις:

Μουσική

Οι Rolling Stones ολέ ολέ ολέ!: Ταξιδεύοντας στη Λατινική Αμερική του Πολ Ντάγκντεϊλ (ΗΠΑ-Ηνωμένο Βασίλειο).

Rumble, The Indians Who Rocked The World της Κάθριν Μπέινμπριτζ (Καναδάς). Από τον –μισό Τσερόκι- Τζίμι Χέντριξ και τον Link Wray στους Μάρτιν Σκορσέζε, Ίγκι Ποπ, Σλας, Στίβεν Τάιλερ, Τόνι Μπένετ κ.ά.

Placebo: Alt. Russia του Τσάρλι Τάργκετ-Άνταμς (Ηνωμένο Βασίλειο) και μπαίνουν στα άδυτα της εναλλακτικής καλλιτεχνικής σκηνής της χώρας.

Απαγορευμένη ζώνη: Τον Αύγουστο του 2015 οι Σλοβένοι Laibach έγιναν η πρώτη ξένη ροκ μπάντα που έπαιξε ποτέ live στη Βόρεια Κορέα. Το ντοκιμαντέρ Ημέρα απελευθέρωσης των Μόρτεν Τράαβικ και Ούγκις Όλτε (Νορβηγία, Λετονία) καταγράφει αυτό το γεγονός ορόσημο, αλλά και δυο κουλτούρες που δεν μοιάζουν να συναντιούνται ποτέ.

Ερωτικό έγκλημα: Ο φόνος του τρομπετίστα Λι Μόργκαν. Όλη η αλήθεια ξετυλίγεται στο Εγώ τον έλεγα Μόργκαν του Κάσπερ Κόλιν (Σουηδία, ΗΠΑ).

Σινεμά

Αναλύοντας τον Χίτσκοκ: Η κουρτίνα ανοίγει και μια από τις πιο εμβληματικές σκηνές του παγκόσμιου σινεμά αποκαλύπτεται. Το 78/52 του Αλεξάντρ Ο. Φιλίπ (ΗΠΑ) αναλύει τη θρυλική σκηνή στο ντους από το φιλμ Ψυχώ του Άλφρεντ Χίτσκοκ.

Η μεγάλη σχολή του σινεμά: Πόσο δύσκολο είναι να μπει κανείς στην πιο διάσημη σχολή κινηματογράφου της Ευρώπης; Θα το δούμε στο ντοκιμαντέρ Η αποφοίτηση της Κλερ Σιμόν

Αμπάς Κιαροστάμι x 2: Η τελευταία ταινία του σπουδαίου ιρανού σκηνοθέτη Αμπάς Κιαροστάμι, το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ Πήγαινέ με σπίτι, θα προβληθεί στο 19ο ΦΝΘ. Επίσης, θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ 76 λεπτά και 15 δευτερόλεπτα με τον Αμπάς Κιαροστάμι, ένα συγκινητικό πορτρέτο του έργου και της ζωής του σκηνοθέτη από τον επί 25 χρόνια συνεργάτη και φίλο του Σεϊφολά Σαμαντιάν.

Αφιέρωμα Βίταλι Μάνσκι

Προκαλώντας την εξουσία

φ

Τον ασυμβίβαστο και μαχητικό δημιουργό Βίταλι Μάνσκι, παρουσιάζει το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης σε ένα αφιέρωμα που θα συζητηθεί. Ο ουκρανικής καταγωγής, ρώσος ντοκιμαντερίστας, δε διστάζει να αποκαλύψει τους μηχανισμούς προπαγάνδας της Βόρειας Κορέας ή να αποτυπώσει τις πολιτικές εξελίξεις στη Ρωσία και τον αντίκτυπό τους στην κοινωνία.

Food VS Food

«Κανείς δεν μπορεί να σκεφτεί καλά, να αγαπήσει καλά, να κοιμηθεί καλά, αν δεν έχει φάει καλά»

Βιρτζίνια Γουλφ

Το φαγητό, απόλαυση αλλά και εργαλείο εκμετάλλευσης, πολύτιμο αγαθό σε αφθονία ή έλλειψη, είναι ο απόλυτος πρωταγωνιστής στο νέο τμήμα Food vs. Food του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Συναρπαστικά ντοκιμαντέρ απ’ όλο τον κόσμο συναντούν έναν πρωτότυπο γαστρονομικό διαγωνισμό με έμπνευση από την μεγάλη γευστική παράδοση της Θεσσαλονίκης, καθώς και μια ξεχωριστή έκθεση που θα φιλοξενηθεί στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.

Οι ταινίες που θα προβληθούν:

Μυρμήγκια σε μια γαρίδα του Μαουρίς Ντέκερς (Ολλανδία)

Πριοράτ του Νταβίντ Φερνάντεθ ντε Κάστρο (Ισπανία)

Πικρά σταφύλια – Σκλαβιά στους αμπελώνες του Τομ Χάινεμαν (Δανία)

Φάκελος: Σοκολάτα της Μπέντε Φόρερ (Ολλανδία)
Μαμούνια του Αντρέας Γιόνσεν (Δανία)
Θέατρο της ζωής του Πίτερ Σβάτεκ (Καναδάς)
Εγώ, ο άλλος άνθρωπος του Λουκά Αγέλαστου
Αγιορείτικη μαγειρική κληρονομιά του Χρήστου Ματζώνα
Το ταξίδι της τροφής – Η διατροφή στην Ελλάδα από την Προϊστορία μέχρι σήμερα των Γιούρι Αβέρωφ, Ανδρέα Αποστολίδη, Νίκου Νταγιαντά και Λευτέρη Χαρίτου.

Κατά τη διάρκεια του 19ου ΦΝΘ, το Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει μια έκθεση με τίτλο «Χωρίς μαχαίρι και πιρούνι», με θέμα το φαγητό στον ελληνικό κινηματογράφο: από το προφιτερόλ του Γιώργου Κωνσταντίνου στα Χτυποκάρδια στο θρανίο του Α. Σακελλάριου έως τις αισθησιακές μπουκιές της Έλενας Ναθαναήλ στο Φόβο του Κ. Μανουσάκη και τα μπαχάρια της ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Κουζίνας του Τ. Μπουλμέτη, το ελληνικό σινεμά σε όλη του την πορεία εκτός από ήχους και εικόνες είχε πάντα και μια δική του μυρωδιά και γεύση.

Επιπλέον, με αφορμή τη νέα ενότητα του φεστιβάλ, η πόλη της Θεσσαλονίκης συμμετέχει σε μια γαστριμαργική γιορτή γεμάτη εκπλήξεις. Για τον επόμενο μήνα, 20 εστιατόρια της πόλης θα δημιουργήσουν και θα προτείνουν ένα πιάτο αφιερωμένο στο φεστιβάλ, το οποίο θα περιλαμβάνεται στα μενού τους, θα βαθμολογείται από το κοινό και από κριτική επιτροπή και στο τέλος θα αναδειχθεί το καλύτερο πιάτο.

Με την υποστήριξη του Δήμου Θεσσαλονίκης

64 ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΣΤΟ 19ο ΦΝΘ

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ έχει πρωταγωνιστική θέση στο πρόγραμμα του 19ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Έπειτα από μεγάλο αριθμό καταθέσεων που έφτασαν τις 110, συνολικά 64 ντοκιμαντέρ θα προβληθούν στο 19ο ΦΝΘ, τόσο στο διεθνές πρόγραμμα, όσο και στο ελληνικό πανόραμα. Τρία από αυτά συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα, που εγκαινιάζεται στη φετινή διοργάνωση. Πολιτική, κοινωνία, προσωπικές ιστορίες, ανθρώπινα δικαιώματα, τέχνη και φαγητό, βρίσκονται φέτος στο επίκεντρο των ελληνικών ταινιών. Θα μπορούσαν να ενταχθούν στις παρακάτω γενικές κατηγορίες:

Ήρωες της διπλανής πόρτας, Απ’ το χθες στο σήμερα, Οι πρόσφυγες εκπέμπουν SOS, Νέα γενιά, Πολιτική στα χρόνια της ISIS και της κρίσης, Καρέ της πόλης, Περίπατος στη φύση, Με επίκεντρο τον άνθρωπο, Μέχρι το τέλος, Τέχνες & γράμματα, Μουσική, Σινεμά, Θέατρο, Εικαστικά, Χορός, Λογοτεχνία

Η αφίσα

«Η παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ είναι μία ολιστική διαδικασία έρευνας κατά την οποία ο δημιουργός ξεδιπλώνει τις αθέατες πτυχές ενός θέματος, μέσα από την αφήγηση και την εκφραστικότητα της τέχνης του κινηματογράφου. Η αποτύπωση πολλαπλών επιπέδων τα οποία, άλλοτε καλύπτουν και άλλοτε φανερώνουν την πληροφορία, προσκαλούν τον θεατή να λειτουργήσει μέσα από αυτήν την αντίληψη, ενισχύοντας οπτικά, την εμπειρία της ερευνητικής διαδικασίας. Η χρωματική ταυτότητα, κίτρινο και μαύρο. Εμπνευσμένη από το έργο και το σχεδιαστικό ύφος του Δ. Θ. Αρβανίτη για τον παγκόσμιο κινηματογραφικό θεσμό της Θεσσαλονίκης».

Δημήτρης Παπάζογλου

Axel Peemoeller

Info box

Επίσημη ιστοσελίδα: www.filmfestival.gr

Το 19ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση – Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, στο πλαίσιο του ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας 2014-2020.