Nέος κύκλος διαμαρτυριών και ενός ντόρου άνευ προηγουμένου έχει δημιουργηθεί γύρω από την εταιρία ρούχων Η&Μ, η οποία καταφέρνει να χάνει λίγο-λίγο όλο και μεγαλύτερο μέρος των φανατικών αγοραστών της.

Και αυτή τη φορά όλα ξεκίνησαν από μία νέα κυκλοφορία, αυτή τη φορά στην παιδική κολεξιόν της εταιρία, και συγκεκριμένα από ένα πράσινο φούτερ το οποίο είχε πάνω μία στάμπα με την φράση «Coolest Monkey In The Jungle». Μέχρι εδώ το πράγμα δεν φαίνεται να έχει ψιλά γράμματα ή κάποια φάουλ κίνηση από την μεριά της εταιρίας των Hennes & Mauritz. Όταν όμως η κυκλοφορία της εν λόγω μπλούζας πέρασε σε επίπεδο προωθητικής φωτογράφησης εκεί το λάθος ήταν τόσο μεγάλο που τίποτα δεν μοιάζει να μπορεί να δικαιολογήσει τη γκάφα της αλυσίδας ενδυμάτων.

Πραγματικά βλέποντας κανείς την φωτογραφία ενός χαριτωμένο, μικρού, μαύρου αγοριού να κοιτάζει με σοβαρό – σχεδόν προβληματισμένο- ύφος τον φωτογραφικό, φορώντας την πράσινη φούτερ με την ατάκα «Coolest Monkey In The Jungle. Ο πρώτος που εντόπισε την άσεμνη κίνηση των H&M ήταν ο άνθρωπος πίσω από τον ινσταγκραμικό λογαριασμό questlove, ο οποίος πόσταρε την συγκεκριμένη φωτογραφία, σχολιάζοντας ότι σίγουρα κάποια απολογία βρίσκεται καθ’όδόν και πώς δεν είναι δυνατόν ένα τέτοιο λάθος να περάσει ανώδυνα.

 

Μέσα σε χρόνο μηδέν, με λίγα λόγια από την Κυριακή έως την Δευτέρα το πρωί, η φωτογραφία που ξεκίνησε θύελλα αρνητικών σχολίων από την στιγμή που εμφανίστηκε στο προφίλ του questlove εξαφανίστηκε εντελώς από την επίσημη ιστοσελίδα και το online store των H&M με την εταιρία να εκδίδει επίσημη ανακοίνωση συγγνώμης υποστηρίζοντας ότι δεν είχε την πρόθεση να θίξει κανέναν με τη φωτογράφηση.

«Ζητάμε ένα μεγάλο συγγνώμη σχετικά με το περιστατικό της πρόσφατης ατυχούς μας φωτογράφης. Πιστεύουμε βαθιά την έννοια της διαφορετικότητας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων και θα φροντίσουμε να γίνουν όλες οι απαραίτητες αλλαγές στην εταιρία μας προκειμένου να μην ξανασυμβούν παρόμοια περιστατικά», αναφέρει ο εκπρόσωπος των Η&Μ σε συνέχεια της απόσυρσης της καμπάνιας από το ίντερνετ.

Φυσικά είναι λογικό μία τεράστια εταιρία όπως είναι τα Η&Μ να μην καταφέρνει πάντα να έχει τον πλήρη έλεγχο όλων των κομματιών που θα κυκλοφορήσουν σε κάποια μεμονωμένη κολεξιόν. Ούτε βέβαια οι επικεφελείς μπορούν να φέρουν την πλήρη ευθύνη για τα σλόγκαν που αναγράφονται σε όλα τα ρούχα ή για την διαφημιστική προώθηση αυτών.

Ο κόσμος μοιάζει πρόθυμος να δεχθεί ότι όντως η εταιρία των H&M δεν επέλεξε επίτηδες την συγκεκριμένη φωτογραφία, προκειμένου να κοροϊδεψει ή να υποδηλώσει την κατωτερότητα κάποιας φυλετικής ομάδας. Ωστόσο όλα δείχνουν ότι – ακόμα και σε μία εποχή που η έννοια του politically correctness έχει γίνει πολύ κουραστική σε αρκετές περιπτώσεις – υπάρχουν ακόμα στερεότυπα και προκαταλήψεις που περνάνε σαν συγκαλυμμένα μηνύματα στις συνειδήσεις μας. Και ότι όταν έρθει η ώρα να φωτογραφήσεις ένα παιδί με ένα φούτερ εκείνες θα βγουν με τον χειρότερο τρόπο στην επιφάνεια, όχι τόσο σαν γκάφες, αλλά σαν στάσεις ζωής που πρέπει να νικήσουμε.