Την λύση των «έξυπνων θυρίδων” (smart lockers) υιοθετούν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο λεγόμενο «τελευταίο μίλι” (last mile), δίνοντας στους καταναλωτές που πραγματοποιούν ηλεκτρονικά τις παραγγελίες τους να παραλάβουν τα προϊόντα τους, χωρίς να χρειάζεται να περιμένουν κάποιον courier για να τους τα παραδώσει.

Η αρχή έγινε από τη Skroutz η οποία, ακολουθώντας τα πρότυπα των μεγάλων marketplaces του εξωτερικού όπως η Amazon και η Alibaba, έχει ήδη εγκαταστήσει θυρίδες (Skroutz Points) σε 20 σημεία στην Αττική, όπως σε πρατήρια καυσίμων Avin, σε πάρκινγκ Cityzen αλλά και εντός καταστημάτων Goody’s.

Η δυνατότητα παράδοσης σε «Skroutz Point” ισχύει για όσους ψωνίζουν από το marketplace της εταιρείας και όχι απλά από κάποιο συνεργαζόμενο κατάστημα που προβάλει τα προϊόντα του. Μόλις το προϊόν παραδοθεί στη θυρίδα ο πελάτης λαμβάνει ένα SMS με τον προσωπικό κωδικό PIN για να παραλάβει την παραγγελία του, μέσα σε τρεις ημέρες.

Αν το «smart locker” βρίσκεται εκτός καταστήματος, όπως για παράδειγμα αυτά που βρίσκονται σε πρατήρια καυσίμων, ο πελάτης μπορεί να πάει οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας (24ώρες το 24ώρο) για να παραλάβει την παραγγελία του.

Αν από την άλλη το «smart locker” που έχει επιλέξει ο πελάτης βρίσκεται εντός κάποιου καταστήματος, όπως για παράδειγμα αυτά που βρίσκονται σε Goody’s, τότε οι ώρες παραλαβής είναι συνήθως από τις 12 το μεσημέρι έως τα μεσάνυχτα.

Λύσεις και από τους courier

Λύσεις «smart locker” ετοιμάζουν και οι εταιρείες ταχυμεταφορών. Η ACS ετοιμάζεται τις αρχές του 2022 να προχωρήσει στην πιλοτική εγκατάσταση «έξυπνων θυρίδων” σε πέντε επιλεγμένα σημεία της Αθήνας, σε συνεργασία με την Mobile Technology.

Στόχος είναι στη συνέχεια να εγκατασταθούν συνολικά 205 σταθμοί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Τα ντουλάπια θα βρίσκονται σε εξωτερικά σημεία, σε καταστήματα της εταιρείας αλλά και συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, και θα δίνουν και τη δυνατότητα πληρωμής με πιστωτική κάρτα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ACS είχε προχωρήσει στην πιλοτική εγκατάσταση πέντε smart lockers σε πρατήρια καυσίμων στην Αττική και το 2016, ωστόσο τα σημεία αυτά δεν λειτουργούν πλέον.

Αντίστοιχες λύσεις ετοιμάζουν και τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ), στο πλαίσιο του πλάνου αναδιάρθρωσης της εταιρείας.

Ο πελάτης των ΕΛΤΑ θα μπορεί να παραδίδει και να παραλαμβάνει την αλληλογραφία ή το δέμα του 24 ώρες το 24 ώρα από τα ντουλάπια τα οποία θα ανοίγουν με ειδικό κωδικό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα πρώτα ντουλάπια πρόκειται να εγκατασταθούν δοκιμαστικά σε επιλεγμένα καταστήματα μέσα στους επόμενους μήνες.

Συμφωνίες με ΟΤΑ

Αξίζει να σημειωθεί πως με το νόμο 4796/2021 για την απλούστευση του πλαισίου άσκησης οικονομικών δραστηριοτήτων δόθηκε η δυνατότητα στους Δήμους και σε δημόσιες επιχειρήσεις να μισθώνουν σε ταχυδρομικές επιχειρήσεις χώρους για την εγκατάσταση έξυπνων θυρίδων σε σημεία εύκολης πρόσβασης σε περιοχές με συχνή διέλευση ή παρουσία κοινού, όπως πλατείες, πεζοδρόμια, διάδρομοι και εισόδους κτιρίων.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της αγοράς, πολλές συμφωνίες δεν προχωρούν γιατί υπάρχει φόβος από τους τοπικούς άρχοντες για βανδαλισμούς και προσπάθειες κλοπής.

 

Πηγή: capital.gr