Τηλεφωνήματα τα οποία μόλις απαντηθούν στην άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής δεν ακούγεται κανείς. Σε περίπτωση που ο δέκτης του τηλεφωνήματος καλέσει για να διαπιστώσει ποιος τον ενόχλησε, ακούει αυτοματοποιημένα μηνύματα και χρεώνεται. Μηνύματα από πενταψήφιους αριθμούς που φτάνουν στα κινητά τηλέφωνα χωρίς να έχει προηγηθεί εγγραφή σε κάποια υπηρεσία. Στο τέλος του μήνα, ωστόσο, ο συνδρομητής διαπιστώνει υπέρογκες χρεώσεις στον λογαριασμό.

Τα παραπάνω έχουν αυξηθεί τους τελευταίους μήνες, παρά την εφαρμογή του νόμου για τα προσωπικά δεδομένα και παρά τις συνεχείς καταγγελίες στις αρμόδιες αρχές. Άλλωστε, κάθε άλλο παρά πρόσφατη ανακάλυψη είναι.

Το σύνηθες είναι το εξής: Κάποιο σταθερό τηλέφωνο εμφανίζεται να καλεί στην οθόνη του κινητού. Μόλις η κλήση απαντηθεί, από την άλλη άκρη της γραμμής δεν ανταποκρίνεται κανένας. Τέτοια περιστατικά συμβαίνουν καθημερινά σε χιλιάδες πολίτες, οι οποίοι μάλιστα, σε περίπτωση που βρουν αναπάντητες κλήσεις από τους αριθμούς που χαρακτηρίζονται «κακόβουλοι» και θελήσουν να διαπιστώσουν ποιος τους κάλεσε, βρίσκονται να χρεώνουν τον λογαριασμό τους με υπέρογκα ποσά.

Εκτός των τηλεφωνημάτων, βέβαια, συνεχόμενες είναι και οι απάτες με SMS από πενταψήφια νούμερα που συχνά σημαίνουν αυτόματη χρέωση για τον χρήστη του τηλεφώνου. Στις καταγγελίες που φτάνουν στα γραφεία της ΕΚΠΟΙΖΩ, πολίτες αναφέρουν τις προσωπικές τους εμπειρίες από υπερχρεωμένους λογαριασμούς που βρήκαν, αφού πρώτα λάμβαναν συνεχόμενα SMS χωρίς να έχουν δώσει την συγκατάθεσή τους. Τα στοιχεία των καταγγελλόντων δεν αναφέρονται για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Οδηγίες επιβίωσης

Με τις καταγγελίες να μη σταματούν, πριν τυχόν προχωρήσουν στο να βρουν λύση μέσω της νομικής οδού, είναι χρήσιμο όσοι έχουν δεχτεί ενοχλήσεις αλλά όχι μόνο αυτοί, να γνωρίζουν κάποια βασικά μέτρα προφύλαξης που μπορούν να πάρουν.

Αφενός, για να είναι νόμιμες οι τηλεφωνικές ενοχλήσεις θα πρέπει να έχει δοθεί η συγκατάθεση του χρήστη της τηλεφωνικής γραμμής. Πρώτο βήμα, είναι η επικοινωνία με τον τηλεπικοινωνιακό πάροχο. Το νομικό πλαίσιο που άλλαξε τα τελευταία χρόνια δίνει την επιλογή στους καταναλωτές, κατά την υπογραφή του συμβολαίου με την εταιρεία τηλεπικοινωνιών, να ζητήσουν να μην δέχονται ενοχλήσεις από διαφημιζόμενους. Από εκεί και πέρα, σε περίπτωση που εντοπίσει ο καταναλωτής μέσω του τηλεφωνικού καταλόγου ποια εταιρεία τον ενοχλεί, μπορεί να στείλει e-mail με το οποίο θα ζητά να μην ενοχληθεί ξανά. Αν δεν υπάρξει συμμόρφωση υπάρχει η δυνατότητα προσφυγής στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, καθώς παραβιάζονται οι σχετικές διατάξεις, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις αρκετά υψηλών αποζημιώσεων.

Όσον αφορά τα SMS από πενταψήφια νούμερα, η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων έχει εκδώσει σχετικές οδηγίες στις οποίες αρχικά ζητά από τους καταναλωτές να προστατεύουν τις συσκευές που συνδέονται στο διαδίκτυο με προγράμματα που ανιχνεύουν τυχόν ιούς.

Στις οδηγίες που έχει δημοσιοποιήσει η ΕΕΤΤ, τονίζει αναλυτικά:

«Μην παρακάμπτετε τις ρυθμίσεις ασφαλείας της συσκευής, ώστε να μην καθίσταται ευάλωτη σε κακόβουλο λογισμικό. Επισημαίνεται ότι, η εγκατάσταση κακόβουλου λογισμικού σε κινητές συσκευές συχνά δεν γίνεται αντιληπτή από τον χρήστη και συνεπάγεται κινδύνους, όπως η αποστολή μηνυμάτων σε αριθμούς αυξημένης χρέωσης, χωρίς τη βούλησή του.

“Κατεβάζετε” εφαρμογές μόνο από επίσημα «app stores». Συνιστάται να διαβάζετε προσεκτικά τους όρους, πριν εκχωρήσετε στην εφαρμογή το δικαίωμα πρόσβασης και χρήσης των προσωπικών δεδομένων (π.χ. αριθμοί τηλεφώνων, SMS, φωτογραφίες) που έχετε αποθηκεύσει στο κινητό τηλέφωνό σας.

Πριν καταχωρήσετε τον αριθμό του κινητού τηλεφώνου σας σε διαδικτυακούς τόπους ή εφαρμογές για να εγγραφείτε ή να συμμετάσχετε σε Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ), διαβάζετε προσεκτικά τους όρους και το κόστος. Το ίδιο ισχύει και για υπηρεσίες που προσφέρονται ή διαφημίζονται μέσω ηλεκτρονικών και έντυπων ΜΜΕ.

Διαβάζετε προσεκτικά τους όρους διαφημιστικών καταχωρήσεων και ελέγχετε εάν αφορούν σε συνδρομητική υπηρεσία ή υπηρεσία που ολοκληρώνεται σε περισσότερα από 1 SMS κ.λπ.

Το μηνιαίο κόστος για συνδρομητικές ΥΠΠ δεν πρέπει να υπερβαίνει τα €20 ανά υπηρεσία (αριθμό), πλέον του αναλογούντος ΦΠΑ, εκτός εάν έχετε δηλώσει διαφορετικό όριο.

Επιλέγετε τη φραγή, είτε σε όλες τις ΥΠΠ, είτε σε ορισμένες αριθμοδοτικές σειρές, ανάλογα με τη χρήση. Για την ενεργοποίηση της φραγής, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής.

Σε περίπτωση που διαπιστώσετε αδικαιολόγητες χρεώσεις στον λογαριασμό του κινητού τηλεφώνου σας, επικοινωνήστε με την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας στην οποία είστε συνδρομητής».

Πηγή: news247.gr