Είναι ένας από τους πρωταγωνιστές της «Θείας Κωμωδίας» που ανοίγει το πρόγραμμα των φετινών Δημητρίων και είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε για την παράσταση, για τις δικές του εμπειρίες και από το Βερολίνο, όπου ζει και εργάζεται ως ηθοποιός αλλά και για τις νέες τάσεις που παρακολουθεί. Όλα αυτά, αν συνεχίσετε παρακάτω…

Συνέντευξη στον Κώστα Γιάντσιο
Κύρια photo: KikiPap

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετώπισες ως ηθοποιός στη συγκεκριμένη παράσταση;
Η Θεία Κωμωδία όπως την προσεγγίσαμε εμείς είναι ένα θέαμα στο οποίο η μουσική υπάρχει παντού, στα κομμάτια που παίζουν τα έγχορδα επί σκηνής, στον τρόπο που εκφέρεται ο λόγος στην ρυθμική οργανωμένη κίνηση των σωμάτων. Είναι το μέσο που βρήκαμε για να μεταφέρουμε τις δυνατές εικόνες του έργου και να αγγίξουμε τις αισθήσεις του θεατή. Η μουσική όμως είναι ένα πεδίο που χρειάζεται μεγάλη άσκηση και πειθαρχία, μεγαλύτερη φοβάμαι από αυτή που έχουμε συνηθίσει στο θέατρο. Εκεί νομίζω ήταν η μεγάλη πρόκληση, και στο πώς να μεταφερθεί ο πλούσιος λόγος του Δάντη με απλότητα και ανθρωπιά. Να μείνουμε μακριά από τον στόμφο και να τον προσεγγίσουμε με καθαρή προσωπική ματιά.

Ως άνθρωπο τι σε «άγγιξε» περισσότερο από αυτή την επαφή με τη «Θεία Κωμωδία»;
Το έργο περιγράφει το ταξίδι ενός ανθρώπου από την κόλαση στο καθαρτήριο και τον Παράδεισο, αλλά μαζί και ένα υπαρξιακό προσωπικό ταξίδι από τα σκοτεινά και δύσβατα κομμάτια της ζωής προς την ανάταση και το φως. Ο άνθρωπος αυτός βρίσκεται εγκλωβισμένος σε μία κατάσταση οργής και κλεισίματος και βρίσκει την διέξοδο στην αγάπη. Για μένα αυτό ήταν αποκαλυπτικό. Μοιάζει απλό αλλά ήταν αυτό, η ιδέα της αγάπης, της τρυφερότητας στα σώματα των ανθρώπων ως οδηγού για τη ζωή. Πολύ δυνατή ήταν επίσης η βουτιά στον λυρισμό, στον λυρικό λόγο. Έρχομαι από έναν κύκλο καλλιτεχνικό που έχει ασκηθεί σε έναν πιο πεζό λόγο, που διεκδίκησε να χρησιμοποιήσει στη σκηνή κείμενα αδρά μακριά από την ποίηση, συχνά βγαλμένα από εφημερίδες και έγγραφα. Εδώ για πρώτη φορά εγώ συναντήθηκα με έναν λόγο πυκνό δουλεμένο από έναν μάστορα που αγαπάει τις λέξεις και ξέρει τον τρόπο τους. Και δημιουργεί λυρικές εικόνες δυνατές, εκφραστικές και όμορφες. Αυτό ήταν πολύ δυνατό, η συνάντηση με μία απενοχοποιημένη ομορφιά.

photo: Myrto Apostolidou

Τι θα ήθελες να κρατήσει ο θεατής από μία τέτοια σύνθετη παράσταση;
Ο κάθε ένας φεύγει από το θέατρο παίρνοντας μαζί του άλλα πράγματα. Ειδικά θέλω να πιστεύω όταν συναντά ένα τόσο πυκνό λόγο. Ίσως μία αίσθηση της εγγύτητας των ανθρώπων ανεξάρτητα από εποχή και χώρο, μία αίσθηση ότι οι άνθρωποι στη βάση τους πάντα βασανίζονταν για τα ίδια πράγματα και ευελπιστούσαν στα ίδια.

Ζεις και στο Βερολίνο, μία από τις καλλιτεχνικές μητροπόλεις της Ευρώπης. Υπάρχουν σημαντικές διαφορές στον τρόπο δουλειάς σε σχέση με εδώ;
Η μεγάλη διαφορά σε σχέση με το πώς δουλεύουμε στο θέατρο είναι η στήριξη από το κράτος και η ύπαρξη γερών δομών γύρω από αυτό.  Στη Γερμανία όπως και στη Γαλλία όπου δουλεύουμε πολύ με την ομάδα υπάρχει ένα ολόκληρο σύστημα που στηρίζει το ερευνητικό θέατρο μέσα στο οποίο κινούμαστε. Αυτό εν πολλοίς λείπει εδώ, και δεν μιλάω μόνο για τα χρήματα. Οι δουλειές στους περισσότερους από εμάς γίνονται σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό μόνο με προσωπικό ρίσκο.

Υπάρχουν κάποιες τάσεις στο θέατρο, αυτή την περίοδο, που παρακολουθείς με ενδιαφέρον;
Υπάρχει ένας όλο και μεγαλύτερος κύκλος ανθρώπων, ανάμεσα σ’αυτούς κι εμείς, που δουλεύει μπολιάζοντας το θέατρο με τον κόσμο της μουσικής. Έχουμε βρει στη μουσική ένα εργαλείο που μας επιτρέπει να είμαστε εξωστρεφείς, άμεσοι και ταυτόχρονα να στοχεύουμε βαθιά στις αισθήσεις των θεατών. Είναι μία πορεία για το θέατρο που νομίζω έχει μεγάλο και ενδιαφέροντα δρόμο μπροστά της. Αυτά βέβαια είναι τα δομικά υλικά του θεάτρου αλλά μάλλον αποκαλύπτονται σε κάθε γενιά με ένα καινούργιο τρόπο. Στη Θεία Κωμωδία θα δείτε μία από τις μορφές που μπορεί να πάρει αυτή η συνάντηση και τη δυναμική που μπορεί να δώσει η μουσική στις εικόνες και τις αφηγήσεις που στήνουμε πάνω στη σκηνή.

Info
Κυριακή 1 Οκτωβρίου
Έναρξη: 21:00
Θέατρο Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών
Εθνικής Αμύνης 2
Τ: 2315200200
Α’ ΖΩΝΗ: 15€
Β’ ΖΩΝΗ: 12€
Εισιτήρια ανέργων:Διατίθεται  περιορισμένος αριθμός θέσεων στην τιμή των 10€