Περνώντας από το απόγευμα της Τετάρτης μπροστά από τις βιτρίνες του Attica στην οδό Τσιμισκή αντικρίζεις μια οπτική έκπληξη. Για κάποιους μπορεί να φανεί ως μία αφηρημένη απόδοση γεωμετρικών σχημάτων αλλά μία ματιά στην άκρη της βιτρίνας, λύνει κάθε απορία. Πρόκειται για μία αναφορά στην Έκθεση «Θεσσαλονίκη. Η Συλλογή Γιώργου Κωστάκη. Restart» που θα πραγματοποιηθεί από το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Μονή Λαζαριστών, από τις 29 Ιουνίου έως και τις 16 Σεπτεμβρίου.

Η βιτρίνα, λοιπόν, κεντρικού πολυκαταστήματος γίνεται ο καμβάς που φιλοξενεί έναν ιδιαίτερο τρόπο επικοινωνίας μιας εικαστικής έκθεσης. Όπως μας εξήγησε η Χρύσα Ζαρκαλή, Υπεύθυνη Επικοινωνίας και Δημοσίων Σχέσεων του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, «πρόκειται για μία έκθεση όπου η Θεσσαλονίκη είναι στον τίτλο, ο συλλέκτης και ο όρος Restart δηλώνει την επανέκθεση μεγάλου μέρους (400 έργα) του συνόλου της συλλογής με νέα μουσειολογική ματιά. Υπήρξε ανάγκη να βγούμε στην πόλη και αποφασίσαμε να κάνουμε αυτή την συνεργασία. Έγινε η πρόταση στο Attica και έτσι συνεργαστήκαμε με τον Νίκο Ράκκα, διακοσμητή-φωτογράφο, ο οποίος επέλεξε το έργο της Nadezhda Udaltsova, Χωρίς Τίτλο π. 1916-1917, μιας από τις «αμαζόνες» της Ρωσικής Πρωτοπορίας». Το μήνυμα βέβαια, όπως σχολιάζει, είναι ευρύτερο: «Μέσα από αυτόν τον τρόπο επικοινωνίας, που δεν έχει ξαναγίνει στη Θεσσαλονίκη με τη συμμετοχή ενός φορέα, όπως το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, πέρα από την προβολή της ίδιας της έκθεσης, στόχος ήταν να εκτεθεί η Ρωσική Πρωτοπορία σε όσο το δυνατό περισσότερα βλέμμα και να δημιουργήσει ερωτηματικά».

Έτσι, λοιπόν, ο Νίκος Ράκκας, ο άνθρωπος που επιμελείται τον σχεδιασμό των βιτρίνων του Attica ανέλαβε να αποδώσει με κάποιον τρόπο ένα έργο της επιλογής του. Ο ίδιος ο δημιουργός μας είπε για την επιλογή του: «Μετά από την ξενάγηση και την έρευνα με την ομάδα του μουσείο, ήταν αυτό το έργο που με την πρώτη ματιά μου κίνησε το ενδιαφέρον. Είναι πολύ σύγχρονο παρόλο που έγινε 100 χρόνια πριν και κρύβει μια πολύ ωραία δυναμική. Δεν άργησα μάλιστα καθόλου να αποφασίσω τι θα κάνω στη βιτρίνα. Και έτσι προέκυψε η 3D αναπαράσταση. Άλλωστε και η δική μου προσέγγιση στη δημιουργία μιας βιτρίνας είναι εικαστική. Ασχολούμαι ο ίδιος ενεργά με τη φωτογραφία και για μένα είναι αυτονόητο ότι είμαι ανοιχτός σε οτιδήποτε εικαστικό. Ανέκαθεν η προσέγγισή μου ήταν εικαστική».

 

Αυτό ήταν το σκεπτικό και η συνεργασία πίσω από μια βιτρίνα που αξίζει να προσέξετε.

Όπως μαθαίνουμε θα υπάρξει κι άλλου είδους παρουσία στο κέντρο της πόλης με αναφορά στη νέα αυτή έκθεση, οπότε καλό είναι να είστε προετοιμασμένοι.