«Κυρία, δε βαριέστε να διδάσκετε κάθε χρόνο τα ίδια;». Θυμάμαι ότι παλιότερα άκουγα συχνά αυτή την ερώτηση. Το σκεφτόμουν κι εγώ για τον εαυτό μου, ότι δηλαδή έχω διδάξει σε όλες τις τάξεις, ότι δεν έχω κάτι καινούριο να μάθω. Και τότε μου δόθηκε η ευκαιρία να συμμετάσχω στο CTY Greece, το Κέντρο για Χαρισματικά-Ταλαντούχα παιδιά του Κολλεγίου Ανατόλια. Εκεί δε δίδασκα χημεία, αλλά χημεία μέσα σε συγκεκριμένο πλαίσιο (συγκεκριμένα μέσα από την εγκληματολογία), έθετα προβλήματα στους μαθητές, ανέπτυσσαν την κριτική τους σκέψη, ανακάλυπταν τη νέα γνώση μόνοι τους. 

Στο Middle Years Programme (MYP) βρήκα αυτό που με είχε γοητεύσει στο CTY. Ο παρανομαστής κοινός: βιωματική μάθηση. 

Τι πραγματικά χαρακτηρίζει το MYP; Το μάθημα συνδέεται με τον πραγματικό κόσμο και αναφέρεται σε όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας, εντάσσοντάς τα στο μάθημα της ημέρας. Στο πλαίσιο της βιωματικής μάθησης και του προγράμματος MYP που προσφέρεται από την Α’ Γυμνασίου έως και την Α’ Λυκείου, οι μαθητές και οι μαθήτριες του Anatolia High School στη Θεσσαλονίκη κατασκευάζουν, δημιουργούν και ανακαλύπτουν τη νέα γνώση. Συμμετέχουν σε ομαδικές και συνεργατικές δραστηριότητες, μαθαίνουν να αποδέχονται τη γνώμη του άλλου, να βοηθούν ο ένας τον άλλον. Μα πιο σημαντικά, καλλιεργούν διαρκώς δεξιότητες: στο MYP τα παιδιά μαθαίνουν πώς να είναι οργανωμένα, να διαχειρίζονται την επιτυχία και την αποτυχία, καλλιεργούν την κριτική και δημιουργική σκέψη, μαθαίνουν πώς να κάνουν σωστή έρευνα, πώς να συνεργάζονται, πώς και γιατί να προσφέρουν στο κοινό καλό μέσα από δράσεις, πώς να αποδέχονται τον εαυτό τους και τον κόσμο γύρω τους. Καμία χρονιά το μάθημα δεν είναι ίδιο με το προηγούμενο, καθώς μία ανακάλυψη, ένα γεγονός, ένα καινούριο φαινόμενο, μία νέα διδακτική προσέγγιση, είναι αρκετά για να ανανεώσουν το μάθημα και να προσφέρουν ακόμα περισσότερα στους μαθητές. 

Τελικά δε διδάσκω κάθε χρόνο τα ίδια, και νομίζω ότι ο λόγος που δε μου κάνουν πια αυτή την ερώτηση είναι γιατί βλέπουν ότι μέσα από το μάθημα, πλέον μαθαίνω κι εγώ μαζί τους. Για έναν εκπαιδευτικό είναι πολύ μεγάλη ικανοποίηση ο ενθουσιασμός των μαθητών όταν ανακαλύπτουν κάτι καινούριο. Θα έλεγα, τελικά, πως το Middle Years Program για μένα είναι περισσότερο Middle Years Progress – μια διαρκής βελτίωση και εξέλιξη – τόσο για τους μαθητές, όσο και για εμένα ως καθηγήτρια.

Γράφει η υπεύθυνη και συντονίστρια του Προγράμματος MYP του Κολλεγίου Ανατόλια.

Μάθετε ακόμη περισσότερα για τα όσα κάνουν το Anatolia High School διαφορετικό και στην ιστοσελίδα του anatolia.edu.gr/highschool.