Οι φανατικοί σαλατοφάγοι το έχουμε ακούσει άπειρες φορές αυτό. Σαλάτα δεν είναι μόνο μια αγγουροντομάτα ή λίγο τριμμένο λάχανο με καρότο. Η σαλάτα μπορεί κάλλιστα να αποτελέσει ένα υπερπλήρες, χορταστικό, θρεπτικό και πολύ υγιεινό γεύμα, αυτό που προσωπικά αποκαλώ Σαλατογεύμα!

«Σαλατογεύμα» σημαίνει το γεύμα σου να είναι μία πλούσια σαλάτα που περιέχει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά! Και ενέργεια με τις απαραίτητες θερμίδες αλλά και βιταμίνες-ιχνοστοιχεία-μέταλλα-ένζυμα.

Για να φτιάξεις ένα ισορροπημένο σαλατογεύμα χρειάζεσαι:

1) Μία βάση φρέσκων ωμών λαχανικών, κατά προτίμηση, φρέσκα και εποχικά. Η ίσως καλύτερη επιλογή είναι ένα mix από πρασινάδες, όπως μαρούλι, ρόκα, σπανάκι, σταμναγκάθι, μαϊντανό κα. Αυτά προσφέρουν ένζυμα, βιταμίνες και φυτικές ίνες που βοηθάνε την χώνεψη του φαγητού και την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών. Στην βάση μπορείς να προσθέσεις και άλλα ωμά ή βραστά πολύχρωμα λαχανικά όπως πιπεριές, ντομάτα, παντζάρι.

2) Πηγή πρωτεΐνης. Εδώ οι επιλογές είναι πολλές! Ψάρι όπως τόνος ή καπνιστός σολομός, όσπρια όπως φασόλια, ρεβίθια ή φακές, ξηροί καρποί όπως καρύδια και αμύγδαλα, σπόρια, τυρί ή ακόμα και φιλέτο κοτόπουλο ή γαλοπούλα. Είναι καλύτερα να μείνεις σε μία από τις παραπάνω επιλογές και να μην τα μπλέκεις πολύ.

3) Δημητριακά Ολικής. Τα δημητριακά είναι η βάση της μεσογειακής διατροφής και δεν πρέπει να λείπουν από κανένα γεύμα. Τα δημητριακά είναι πολύ εύκολο να αποτελέσουν μέρος ενός σαλατογεύματος. Είτε με την μορφή ψωμιού είτε ως κρουτόν ή παξιμάδια. Εδώ μπορείς να κάνεις εναλλαγές και να τρως ποικιλία από σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη και άλλα δημητριακά. Αξιόλογες επιλογές είναι και το καλαμπόκι, το ρύζι ή και τα ζυμαρικά, όπως πένες ολικής ή κους-κους. Τα δημητριακά σε συνδυασμό με τα φασόλια ή τους ξηρούς καρπούς προσφέρουν και πλήρη πρωτεΐνη. Αν νηστεύεις ή είσαι vegan αυτό είναι πολύ σημαντικό.

4) Μία σάλτσα με καλά λιπαρά. Η σάλτσα εκτός από νοστιμιά προσφέρει και απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Εδώ οι καλύτερη επιλογή είναι κάτι με βάση το ελαιόλαδο. πχ Vinaigrette με ξύδι βαλσάμικο και μουστάρδα ή λαδολέμονο. Μία επίσης καταπληκτική εναλλακτική είναι ένα πηχτό dressing από αβοκάντο που είναι νηστίσιμο, χορταστικό και πολύ πιο υγιεινό από μαγιονέζα! Μπορείς να δεις τη συνταγή στο YouTube.

Στο YouTube, στο bletsas.gr και στο Foodiq.gr Μπορείς να βρεις σούπερ ιδέες για τοπ σαλατογεύματα. Καλή όρεξη!

Ο Ευτύχης Μπλέτσας είναι συγγραφέας της «Μαγειρικής Οικονομίας», και της «Θετικής Ενέργειας» παρουσιαστής στην «Κουζίνα της Μαμάς» και στο «Food IQ», και δημιουργός της παράστασης «Μουσικομαγειρέματα» που προάγει την Υγεία με Εκπαιδευτική Ψυχαγωγία. Βρείτε τον Ευτύχη στο bletsas.gr και στο youTube.com/FTBLETSAS όπου ανεβάζει βιντεάκια καθημερινά.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ