Υπάρχουν πολλοί λόγοι να θαυμάζει κανείς τους ανθρώπους της Παιονίας. Η πρώτη μου επαφή με την περιοχή ήταν κατά την περίοδο της κορύφωσης της προσφυγικής κρίσης το 2014-16.

Κείμενο – Συνεντεύξεις: Κατερίνα Ευσταθιάδου
Φωτογραφίες: Δημήτρης Παρίδης

Άνθρωποι απλοί που κοίταζαν τις δουλειές τους, κλήθηκαν ξαφνικά να σηκώσουν στις πλάτες τους όλο το βάρος της ανθρωπότητας, καθώς βρέθηκαν στο ευρωπαϊκό επίκεντρο της προσφυγικής κρίσης, με πλήθος ψυχών να ψάχνουν διέξοδο προς τον ελεύθερο κόσμο μέσω της Ειδομένης. Οι ντόπιοι κάτοικοι, αβοήθητοι από θεσμούς και οργανωμένες δομές τους πρώτους 13 μήνες, περιέθαλψαν χιλιάδες ανθρώπους δείχνοντας ανθρωπιά και αυταπάρνηση, δίχως να λάβουν την παραμικρή οικονομική ενίσχυση από κανέναν. Απόγονοι προσφύγων πολλοί από αυτούς, στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων, προσπέρασαν τις πολιτικές τους διαφορές και άπλωσαν χέρι βοηθείας, χωρίς να έχει καταγραφεί ούτε ένα περιστατικό ρατσιστικής βίας έως τώρα, όπως μαρτυρούν.

Τα χρόνια πέρασαν, οι καταστάσεις άλλαξαν και ερχόμαστε στο σήμερα, με μια ομάδα ανθρώπων να μεταδίδει τη σπίθα της δημιουργίας αυτή τη φορά, μέσα από ένα καλλιτεχνικό project υψηλών απαιτήσεων, που ήρθε να μας βγάλει από την καραντίνα μας, είτε αυτή είναι συλλογική είτε ατομική. Σε μία εποχή επιβεβλημένης απομόνωσης, εκεί που χάθηκε η καλημέρα, η χειραψία, η αγκαλιά, οι άνθρωποι της Παιονίας, κατάφεραν να αποθεώσουν τις έννοιες της συνύπαρξης, της παγκοσμιότητας, της τέχνης, αναδεικνύοντας παράλληλα τις απίστευτες ομορφιές του τόπου τους, με όχημά τους την μουσική.

Καλλιτέχνες, επιστήμονες, ακτιβιστές, άνθρωποι από διαφορετικές κοινότητες, διαφορετικές χώρες, με την αμέριστη υποστήριξη των τοπικών αρχών, ήρθαν κοντά φωνάζοντας ΚΑΛΗΜΕΡΑ δυνατά και καθαρά να το ακούσει όλη η Οικουμένη. Μεταξύ αυτών η Adéa Guillot (Special advisor of project Wrong “Kalimera”by AsklepeiOn), μια από τις πιο εμβληματικές δημοσιογραφικές προσωπικότητες της Ευρώπης. Σε ανάρτηση της έγραψε: «Η επιθυμία της ένωσης του ανθρώπινου είδους, πέρα από τις μικρές λογικές που κλείνουν εντός συνόρων ανθρώπους, σπάει τα σύνορα σε αυτό το project και μουσικοί παραγωγοί από τα Βαλκάνια, την Ελλάδα και τη Συρία βρέθηκαν στη μαγευτική φύση της Βόρειας Ελλάδας κατά τη διάρκεια της καραντίνας για να στείλουν ένα μήνυμα ελπίδας, ανθεκτικότητας και εμπιστοσύνης στην τέχνη ως δεσμευτική δύναμη».

Εμπνευστής της ιδέας και master mind του project, ο Βασίλης Τσαρτσάνης της ομάδας Asklepeion. Ο άνθρωπος που έγινε η φωνή της Ειδομένης τα χρόνια της κρίσης, που στη συνέχεια άλλαξε την επαγγελματική ζωή του για να ακολουθήσει το κάλεσμά του, έρχεται τώρα με σύμμαχούς του οραματιστές από διαφορετικά μετερίζια να στείλουν από τον μικρό αυτό τόπο μηνύματα ενότητας σε όλο τον κόσμο. Δεν έχει σημασία πόσο μικρή ή μεγάλη είναι η κουκκίδα στο χάρτη. Όσο υπάρχουν φωτισμένοι άνθρωποι υπάρχει ελπίδα.

• our planet • music • nature • humanity • and a story

Το Wrong Step 4 “Kalimera’’ by Asklepeion γυρίστηκε υπό την αιγίδα του Δήμου Παιονίας μέσα σε μία μέρα, με μηδενικό budget. Επτά Djs – παραγωγοί, ένας local host DJ, πέντε εθνότητες. Δείτε το βίντεο:

Ζητήσαμε από τους ανθρώπους που ένωσαν τις δυνάμεις τους για να δημιουργηθεί το clip να μοιραστούν μαζί μας τα συναισθήματα για την εμπειρία τους.

Βασίλης Τσαρτσάνης (Ιδρυτής του AsklepeiΟn, ακτιβιστής, παραγωγός) 

Πώς μέσα στην καραντίνα εμπνευστήκατε να κάνετε κάτι τέτοιο;

Η καραντίνα με βρήκε στον τόπο όπου ζω, το Πολύκαστρο. Είδα τους ανθρώπους να «φοβούνται» τους ανθρώπους, εκεί που αγκαλιαζόμασταν και φιλιόμασταν, φτάσαμε να  λέμε με την πιο χάλια καλημέρα, από μακριά, χωρίς να ερχόμαστε ο ένας κοντά με τον άλλον. Κι αν κάποιοι ήρθαμε κοντά στεναχωρηθήκαμε που ακουμπήσαμε μόνο τους αγκώνες ή τη γροθιά μας. Η καλημέρα μου έλειψε. Άρχισα να μη θέλω να βγαίνω έξω ούτε για περπάτημα. Τότε κλείστηκα στο σπίτι. Ανάμεσα σε όλα τα βίντεο που είδα, παρακολούθησα και κάποια με DJs που έπαιζαν μουσική σε όμορφα τοπία όπως στο Cercle. Αναρωτιόμουν γιατί έπρεπε να δω ένα πριβέ πάρτι με 20 προνομιούχα άτομα, να μου δείχνει ότι περνάνε καλά σε ένα όμορφο τοπίο. Για ‘μένα η μουσική, όσο ωραία κι αν είναι, εάν δεν κυοφορεί ένα μήνυμα, δεν επιτελεί το σκοπό της. Στη συνέχεια, έγιναν όλα πολύ γρήγορα. Είπα ότι χρειάζομαι «ραδιενέργεια». Που την παίρνω αυτήν την ενέργεια; Από την ενέργεια της φύσης. Τι θέλω; Γρήγορες εναλλαγές, όχι ένα στατικό τοπίο. Θέλω τη στήριξη μιας ιστορίας. Πως θα βγει αυτή ιστορία; Από μια πραγματική ιστορία ανθρωπιάς. Να βγάλω την Ειδομένη, αλλά όχι αλλόκοτα. Αλλόκοτα, γιατί τούτος εδώ ο μικρός τόπος έκανε ένα παγκόσμιο θαύμα: ούτε ένα κρούσμα ρατσιστικής βίας δεν υπάρχει ως τώρα, κάτι που στην καταγεγραμμένη παγκόσμια ιστορία συμβαίνει ίσως για πρώτη φορά. Μπορεί από αύριο να χτυπιούνται, να βρίζουν τους πρόσφυγες. Εγώ μιλάω από το ’14 μέχρι και τώρα. Οπότε σε αυτή την ομορφιά του πλανήτη, που χάσαμε τον ήχο της «καλημέρας», είπα να αφουγκραστώ την ενέργεια της φύσης, είπα να φέρω ανθρώπους με διαφορετικό μετερίζι διαφορετικό background, εθνικότητες αλλά με ένα κοινό παρονομαστή. Όλοι, ακόμα και όσοι από τους συμμετέχοντες δεν είναι ξένοι, είναι απόγονοι Ελλήνων προσφύγων. Οι djs είναι πέντε διαφορετικών εθνοτήτων: Αλβανός, Ρώσος, Κύπριος, Έλληνες και ένας Σύριος. 

Ποια είναι ιδέα; Πώς έγινε το κάλεσμα;

Η πρότασή μου σε όλους ήταν ελάτε να περάσουμε την ομορφιά του πλανήτη μας, ελάτε να ενεργοποιηθούμε μέσα από τη φύση, ελάτε να δούμε την ανθρωπιά, ελάτε να δούμε μια ιστορία και πάμε να περάσουμε ένα μήνυμα από κορυφή σε κορυφή, μέσω της μουσικής. Ένα μήνυμα γεμάτο με χρώματα και διαφορετικότητα. 

Πώς επιλέξατε τις τοποθεσίες των γυρισμάτων;

Ήμουν σίγουρος για τους τόπους, ψάχναμε με τον Νίκο Βουρβαχάκη, τον Παναγιώτη Παυλίδη, τον Γιώργο Δασκαλίνα και τον Δήμο Βακαλούδη και επιλέξαμε προσεκτικά τα τοπία, που έχει το καθένα κάποιο συμβολισμό. Το φρούριο γιατί σπας πλέον κάθε φρούριο κάθε εμπόδιo, τους βράχους για το ηλιοβασίλεμα, γιατί εκεί παλιά γινόντουσαν τελετές και άναβαν φωτιές για το μήνυμα στην επόμενη πόλη, από ‘κει στέλνω το φως και το μήνυμα μέσω της μουσικής. Το βουνό, γιατί μόνο από το βουνό μπορείς να πεις καλημέρα σ’ αυτό το χάδι του ήλιου που έρχεται μπροστά σου με την πλημμύρα των χρωμάτων. Τους καταρράκτες γιατί έχουν ήχο, παίζουνε μουσική. Τη λίμνη γιατί κάποια στιγμή πρέπει να ηρεμούμε. Το ποτάμι, γιατί θέλουμε να μπούμε μέσα να πλυθούμε από το καθαρό νερό. Μιλάω συνέχεια για ενέργεια, για την μεθυστική δύναμη της φύσης που μας έλειψε.

Και μετά απευθύνεστε στις τοπικές αρχές για να ξεκινήσουν τα γυρίσματα. Πως έγινε αυτή προσέγγιση;

Ζητήσαμε την τόλμη τους και την εμπιστοσύνη τους και την πήραμε μέσα σε μια μέρα. Παρόντες ήταν δύο εκπρόσωποι του δήμου, η Γαρυφαλλιά Καρβουνιάρη, εντεταλμένη σύμβουλος και ο αντιδήμαρχος οικονομικών και αναπληρωτής Δήμαρχος, Αθανάσιος Τζούρτζος, από τις τεσσεράμισι το πρωί μέχρι τις εννιά το βράδυ. Ήταν και οι πιο θερμοί υποστηρικτές του προτζεκτ και «εργάτες», συμμετείχαν και στο συμπόσιο της φύσης αλλά και στο μνημόσυνο της Ειδομένης.

Περίμενες εσύ ότι θα φτάσει και σ’ αυτό το αποτέλεσμα;

Πέντε μέρες πριν την παραγωγή ήξερα ότι θα φτάσει πολύ ψηλά στο μήνυμα από τον τρόπο που χτίστηκε. Γι’ αυτό και έγινε αυτό το θαύμα μέσα σε μία μέρα, no budget, no profit production! Όλοι όσοι συμμετείχαν μουσικοί, φωτογράφοι, μοντέρ, παραγωγοί, όλοι ήταν χωρίς budget. Του Νίκου του Βουρβαχάκη του πήρε δύο εβδομάδες το μοντάζ γιατί μέσα σε μία μέρα είχαμε όλα τα καιρικά φαινόμενα, χάραμα, ηλιοβασίλεμα, ήλιο, συννεφιά,  βροχή, αέρα -εχθρό των drοnes… σα να δωρίστηκε και η φύση, λες και μας κατάλαβε. Κάτι που θα γινόταν σε τρεις μέρες κανονικά, εμείς το καταφέραμε σε μία, παλεύοντας με πέντε στοιχεία της φύσης!

Έπαιξε ρόλο ότι υπήρχε και ένας βρασμός δημιουργικός λόγω της καραντίνας που όλοι απείχαμε από τις δουλειές μας;

Αυτό ήτανε και ο πιο καταλυτικός παράγοντας, γιατί αν αυτό ήταν έξω από το frame της καραντίνας, δε θα μπορούσαν να συγκεντρωθούν τόσοι διαφορετικοί άνθρωποι σε μία μέρα και μάλιστα αφιλοκερδώς. Και όλα έγιναν χωρίς ούτε δευτερόλεπτο γκρίνιας.

Εννιά η ώρα το βράδυ που τελειώσατε, τα μαζεύετε και τι κάνετε τώρα;

Τι κάνουμε τώρα, χμ… προχωράμε μπροστά, αυτό θα κάνουμε όπως εδώ και δυο δεκαετίες.

Οσο για το μετά τις εννιά, μίλησα στους συντοπίτες φίλους μου που έχουν την εταιρεία catering Ζάϊκος και τα παιδιά ανταποκρίθηκαν αμέσως φροντίζοντας μας από τις τεσσεράμισι το πρωί μέχρι τις εννιά το βράδυ να μη μας λείψει τίποτα, για να ολοκληρωθεί αυτό το συμπόσιο στη φύση με γεύσεις και αρώματα.

Πώς νιώθεις τώρα που βγήκε προς τα έξω το project;

Καταρχήν νιώθω ευγνωμοσύνη για όλα. Για τον τόπο μου και όχι μόνο για την φύση του, έχω ταξιδέψει πολύ, έχω φιλμάρει όλες τις ομορφιές των Βαλκανίων τα τελευταία 12 χρόνια με το Balkan express, μα νιώθω ευγνωμοσύνη που στον τόπο μου δεν υπήρξε ρατσισμός τα χρόνια της προσφυγικής κρίσης. Νιώθω ευγνωμοσύνη που οι άνθρωποι εμπιστεύθηκαν, ευγνωμοσύνη που τα παιδιά ανταποκρίθηκαν, που δούλεψα με το πιο ερασιτεχνικό crew και τα καταφέραμε. Ευγνωμοσύνη που σε χωριά που δε μας ξέρανε, γύρευα αχυρόμπαλες και τρέχαν οι χωριανοί να μας φέρουν, άγνωστοι άνθρωποι 60,70 χρονών που αν τους πεις για ηλεκτρονική μουσική δεν θα ξέρουνε τι είναι. Ευγνωμοσύνη για τη φύση για τους ανθρώπους. Νιώθω ότι αυτό που βγάλαμε είναι ένα μαγικό άγγιγμα το οποίο μπορεί να πει καλημέρα σε όλους δίχως εγωισμούς. Νιώθω ευγνωμοσύνη γιατί τα περισσότερα παιδιά που συμμετείχαν είναι σπουδαίοι παραγωγοί και δέχτηκαν να ρίξουν τον εγωισμό ώστε να μοιραστούν το BOOTH και να παίξουν με τον Local Host DJ στα decks. Για ένα κοινό σκοπό, όταν θέλουν οι άνθρωποι, μπορούν να κάνουν θαύματα. Και κάθε άνθρωπος μπορεί να γίνει σπουδαίος και σε αυτό το project όλοι υπήρξαν σπουδαίοι.

Που ελπίζεις να φτάσει το project αυτό

Σε κάθε άνθρωπο που έχει λουλούδια.

Οι DJs

Χρυσοβαλάντης Ασλανίδης (VAL / Local Host DJ)

Μίλησέ μας για την εμπειρία

Αρχικά να ξεκινήσω λέγοντας ότι είναι εμπειρία να συνεργάζεσαι σε project με τον Βασίλη! Εξαιρετικός, δημιουργικός και πλήρως οργανωτικός. Στα project του AsklepeiOn είμαι πάρα πολλά χρόνια. Μου αρέσει αυτός ο πλατύς κόσμος γεμάτος χρώματα και διαφορετικότητες. Όλα αυτά τα αρώματα με ολοκληρώνουν ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη. Ήταν κάτι το πρωτόγνωρο για μένα και είχα έναν πολλαπλό ρόλο σε όλο αυτό που ζήσαμε.

Η ενέργεια της φύσης ήταν αυτό που μας έλειπε στην καραντίνα, τα χρώματα, οι μυρωδιές το τοπίο, από την Ανατολή ως και τη Δύση του ηλίου ήταν η “Kalimera” που χρειαζόμουν να ενεργοποιηθώ ξανά.

Μουσική – Φύση – Πολιτισμός – Ανθρωπιά…

Αυτές οι τέσσερις έννοιες του πρότζεκτ μας έδιναν ώθηση. Θέλω όμως να σταθώ στην ανθρωπιά. Κατάγομαι από το Πολύκαστρο, όπου είδαμε ένα εκατομμύριο δύστυχων ανθρώπων να περνούν έξω από τις αυλές των σπιτιών μας.

Πες τους όπως θέλεις, πρόσφυγες, μετανάστες, για έμενα δεν αλλάζει κάτι, άνθρωποι πάνω από όλα. Ντρεπόμουν ως άνθρωπος κατακαλόκαιρο να ζητούν να πιουν νερό από τα λάστιχα στις αυλές μας. Ζω δίπλα στις γραμμές του τρένου και αυτό με στοιχειώνει ακόμη και γιατί σας τα λέω αυτά; Επειδή έπαιξα το κομμάτι του Camille και του κάθε Camille στην Ειδομένη, επειδή ακούσα τις ανάσες του, άκουσα τα βήματά του και ντρέπομαι στην καρδιά της Ευρώπης να βλέπω τέτοιες εικόνες, όπως των παππούδων μου που ήρθαν ως πρόσφυγες από τον Πόντο στην Ελλάδα.

Την ανθρωπιά και την απανθρωπιά τις χωρίζουν δύο γράμματα. Εμένα επιτρέψτε μου να στέκομαι από την πλευρά του ανθρώπου.

Τι ρόλο παίζει η μουσική στη ζωή σου;

Θα ξεκινήσω με ένα moto που λέω και νιώθω μέσα μου!

“Η μουσική μας ενώνει”. Είναι ενας κόσμος μαγικός, όχημα για να έρθουμε όλοι πιο κοντά, να επικοινωνήσουμε καλύτερα!

Ενεργοποιεί τις αισθήσεις και τις δονήσεις, προκαλεί το συναίσθημα και καθορίζει την αισθητική και την αντίληψη. Κάθε είδος μουσικής είναι και ένας τρόπος ζωής, έχει τη δική του άποψη και καθορίζει την κοσμοθεωρία! Μουσικά δραστηριοποιούμαι πολλά χρόνια, ανάμεσα σε μεγάλα φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής αλλά και ραδιόφωνα. Πιστεύω σε έναν πιο πλατύ κόσμο μέσα από την ηλεκτρονική μουσική με περισσότερη αγάπη και πιο πολύχρωμη συμμετοχή.

Kled Moné

Δε νομίζω πως οι λέξεις μπορούν να περιγράψουν αυτό που ένιωσα και βιώσαμε όλοι μας εκείνη τη μέρα. Ναι ήταν δύσκολο, ήταν κουραστικό αλλά θα το ξανά έκανα χωρίς δεύτερη σκέψη, γιατί πολύ απλά τα άτομα που στήριξαν όλο αυτό το εγχείρημα ήταν μοναδικά και πάνω απ’ όλα επαγγελματίες, τόσο η παραγωγή όσο και οι καλλιτέχνες που έλαβαν μέρος!

Το ρόλο παίζει η μουσική στη ζωή μας

Η μουσική πάντα ήταν ένα μέσο επικοινωνίας, ένα μέσο να μεταδώσεις αυτά που νιώθεις αυτά που βιώνεις και το όμορφο είναι ότι δεν μπαίνει σε κουτάκια και δεν οριοθετεί κανένα. Ο καθένας τη μουσική την αντιλαμβάνεται διαφορετικά και για μένα αυτό είναι μαγικό. Σαν συνθέτης μπορείς να “πεις” μια ιστορία η οποία θα έχει διαφορετικό impact στον καθένα, αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι όλοι θα λάβουν το ίδιο συναίσθημα. Το να μπορείς μέσω της μουσικής σου και μέσω των συχνοτήτων να μεταφέρεις στους ανθρώπους ένα συναίσθημα είναι για μένα απλά μοναδικό!

Τάσος Παπαγιαννούλης (Τash)

Η εμπειρία μου από την παραγωγή του Wrong Step 4 “Kalimera’’ by Asklepeion θα μου μείνει σίγουρα αξέχαστη. Γνώρισα απίστευτoυς ανθρώπους, ιστορίες, τοπία που είχα την ευκαιρία να τα δω «ντυμένα» με τη μουσική του καθένα μας! Είναι απίστευτο το τι μπορεί να κάνει ένα τσούρμο προοδευτικών ανθρώπων με αγάπη και ανάγκη για έκφραση. Είναι αξιέπαινη η κινητοποίηση του επιτελείου και η πολύτιμη υποστήριξη των τοπικών φορέων! Ένα μεγάλο ευχαριστώ.

Πώς σε έχει διαμορφώσει η σχέση σου με τη μουσική;

Πρέπει να ήμουν 15 χρόνων -θυμάμαι πάντοτε αφοσιωμένος στην μουσική παράλληλα με δημιουργικές δραστηριότητες- όταν ρωτήθηκα από φίλο μου ανακαλύπτοντας νέες Μουσικές: «Ρε συ Τάσο, πως θα ήταν ο κόσμος χωρίς τη μουσική;»

Ξαφνικά, ενώ το μυαλό μου συνηθίζει να στροφάρει γρήγορα, όλα σκοτείνιασαν στη σκέψη μου. Κόλλησα, δεν υπήρχε λέξη να πω! Είκοσι χρόνια μετά από εκείνο το απόγευμα στη Βέροια, δυο δεκαετίες γεμάτες επιτεύγματα που δεν είχα ποτέ κατά νου, δεκάδες χιλιάδες μίλια και εκατοντάδες ώρες πτήσεων, ατέλειωτες ώρες μουσικής, έχοντας γνωρίσει κουλτούρες, πολιτισμούς, θρησκείες, ήθη και έθιμα από την Ευρώπη στην Λατινική Αμερική έως την Ασία & την Μέση Ανατολή, βρήκα την απάντηση!

«Χωρίς μουσική δεν θα υπήρχε ζωή».

Αντώνης Παυλίδης (Paul Anthonee)

Όταν έλαβα την πρόσκληση για να συμμετάσχω στο συγκεκριμένο project δε σκέφτηκα ούτε στιγμή να αρνηθώ, μιας και είχα την τιμή να είμαι μέρος και του πρώτου Wrong οπότε ήξερα πως το αποτέλεσμα θα είναι μοναδικό! Δε μου πέρασε επίσης από το μυαλό ότι θα ζούσαμε μέσα σε λίγες ώρες κάτι τόσο μαγικό!

Πώς είναι να παίζεις μουσική μέσα στη φύση και για τέτοιο σκοπό;

Η μουσική μας ακούστηκε σε μέρη που, προσωπικά, δεν είχα επισκεφτεί ποτέ. Μέρη που κατάφεραν να μας εμπνεύσουν στο να γράψουμε μουσικές που ίσως ξυπνήσουν στον κόσμο αισθήματα μοναδικά, γεμάτα αισιοδοξία για το μέλλον, περηφάνια για το πόση ομορφιά έχει κάθε γωνιά αυτής της χώρας! Ένα βίντεο με όλους εμάς, μπροστά και πίσω από τις κάμερες, γεμάτο ήχους και εικόνες ικανές να φέρουν τον κόσμο πιο κοντά, σε μια περίοδο που κάτι τέτοιο δεν ήταν/είναι εφικτό!

Τί πιο όμορφο;

Jojo Angel (Γιώργος Αγγέλου)

Μου έλειψε η καλημέρα και Το project Wrong Step 4 “Kalimera” by AsklepeiOn ήταν μία αφορμή να ενεργοποιήσω ξανά τον εαυτό μου. Ναι θα μου μείνει αξέχαστη για μεγάλο χρονικό διάστημα, κυρίως για δύο λόγους. Ο πρώτος και πιο σημαντικός ήταν διότι είχα την τιμή να συνεργαστώ τόσο με αξιόλογους επαγγελματίες για πρώτη φορά, όσο και με ανθρώπους που είχα μία εξαιρετική συνεργασία και στο παρελθόν. Το γεγονός αυτό μου άφησε ένα πλατύ χαμόγελο, καθώς μου ήρθαν στο μυαλό πολύ όμορφες αναμνήσεις. Ο δεύτερος ήταν καθώς μέσα σε όλη αυτήν την αρνητικότητα εκείνης της περιόδου και σε μία πρωτόγνωρη για την ανθρωπότητα κατάσταση, μου δόθηκε η ευκαιρία να κάνω αυτό το μικρό ταξίδι και να περάσω υπέροχα. Είναι πραγματικά αξιόλογο το τι μπορεί να καταφέρει μία μικρή ομάδα ανθρώπων όταν ενώσει τις δυνάμεις της αλλά κυρίως το πάθος της, για απλά για πολλούς ανθρώπους πράγματα και να δημιουργήσει ένα τέτοιο αποτέλεσμα.

Πώς ξεκίνησε η σχέση σου με τη μουσική και πόσο σε επηρεάζει;

Η μουσική και κυρίως η ηλεκτρονική φύση αυτής, είναι κάτι που με συνεπήρε σε ηλικία μόλις 15 χρονών. Είναι αμέτρητες από τότε οι ώρες που έχω περάσει είτε ακούγοντας, είτε παίζοντας αλλά και είτε γράφοντας μουσική σε σημείο που δεν μπορώ πραγματικά να φανταστώ τον εαυτό μου χωρίς αυτή. Για εμένα προσωπικά η μουσική είναι ένα ταξίδι, τόσο μεταφορικό όσο και κυριολεκτικό, καθώς παίζοντας σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας αλλά και του εξωτερικού, μου δόθηκε η ευκαιρία να γνωρίσω ανθρώπους, κουλτούρες, ήθη, έθιμα και πάει λέγοντας. Το πιο σημαντικό, όμως, από όλα είναι ότι μας συνοδεύει σε όλα μας τα συναισθήματα. Φανταστείτε τη ζωή σας χωρίς μουσική, αυτό νομίζω μιλάει από μόνο του.

Camille Hannoun

Η συμμετοχή μου στο Wrong Step 4 “Kalimera’’ by Asklepeion δεν είναι τυχαία. Έχω συμμετάσχει σε δράσεις του Asklepeion και παλιότερα. Η πρώτη φορά ήταν στο project small room. Το πέρασμα της Ειδομένης δε μου είναι άγνωστο. Πέρασα από εκεί το 2015 ως πρόσφυγας για ένα καλύτερο μέλλον στην Ευρώπη. Στο τωρινό βίντεο μπορεί να μην έχω φυσική παρουσία ως παραγωγός DJ, καθώς η καραντίνα δε μου επέτρεψε να ταξιδέψω, αλλά η ανάσα μου, τα βήματά μου στο χιόνι, οι φίλοι μου και τα δάκρυά μου για την πατρίδα είναι εκεί. Η μουσική μου είναι εκεί, το remix μου, τα βίντεο που βλέπετε στα πλάνα της Ειδομένης είναι από το κινητό μου. Οι μνήμες μου είναι εκεί, όταν στο πέρασμά μου το 2015 γνώρισα τον Βασίλη, σε μία από τις πιο δύσκολες εμπειρίες της ζωής μου, περπατώντας ανάμεσα σε λύκους στη διαδρομή των Βαλκανίων. Τώρα είμαι ένας ελεύθερος άνθρωπος, το μέλλον μου είναι στην Ευρώπη. Ζω στην Γερμανία και δε θέλω να θυμάμαι όσα με πλήγωσαν. Ό,τι με πληγώνει γίνεται νότες στη μουσική μου. Είμαι από τη μέση Ανατολή, όπου η μουσική και και η κουλτούρα έχουνε υπάρξει δυνατές και ζωντανές για χιλιάδες χρόνια και με καθορίζουν ως άνθρωπο και ως μουσικό. Νιώθω το ρυθμό των προγόνων μου και την κληρονομιά τους επάνω μου, μέσα μου.

Ωστόσο έχω και λύπη μέσα μου. Στην πιο τρυφερή μου ηλικία ξύπνησα από τον ήχο βομβών και όχι από το νανούρισμα της μαμάς μου και τώρα μέσω της ηλεκτρονικής μουσικής θέλω να ξορκίσω τους εφιάλτες δημιουργώντας μελωδίες. Το Wrong Step 4 “Kalimera’’ by Asklepeion μου δίνει την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με άλλους DJς και παραγωγούς με υπέροχες ιδέες που μπορεί να κάνουν τον πλανήτη μας ακόμη πιο όμορφο. Ο σύνδεσμος μας είναι ο Βασίλης με τον οποίο δε σταματήσαμε ποτέ να εξελίσσουμε την φιλία μας.

Τώρα είμαι ευρωπαίος πολίτης και η μουσική μου είναι γεμάτη με χρώματα, αγάπη, γεμάτη με πίστη να δημιουργήσω το ευρωπαϊκό μου πλαίσιο δράσης, χωρίς να ξεχνάω την καταγωγή μου. Είμαι ευγνώμων για τόσα μου έχει δώσει η Ευρώπη αλλά επίσης υπερήφανος ως Σύριος, ακόμη κι αν με αυτό με πληγώνει. Η χώρα μου έχει καταστραφεί από έναν τρελό εγωιστικό και παράλογο πόλεμο στον οποίο καταστράφηκαν ψυχές, καρδιές και μυαλά. Ένας πόλεμος που μπήκε ύπουλα στις πόρτες των σπιτιών μας με ορμή ταπεινώνοντας τους ιδιοκτήτες. Αυτό είναι ο εμφύλιος πόλεμος, αλλά είμαι περήφανος γιατί δεν έχασα την ψυχή μου. Τώρα μπορώ να σταθώ ξανά στα πόδια μου γιατί μπορώ να ξεκινήσω τη ζωή μου από την αρχή δυνατότερα, γιατί μπορώ να μιλήσω σε σας με τη μουσική μου. Όλοι χρειάζονται ένα ασφαλές καταφύγιο για να νιώσουν άνθρωποι και να μπορούν να δημιουργήσουν.

πως ξεκίνησες να ασχολείσαι με τη μουσική;

Προέρχομαι από μια περιοχή που υπέστη καταστροφή. Ωστόσο, δε χάσαμε ποτέ τις μουσικές μας δονήσεις. Ήμουν 17 χρόνων στη Συρία όταν για πρώτη φορά ήρθα σε επαφή με την ηλεκτρονική μουσική και ήταν μια καταπληκτική εμπειρία. Μίλησε κατευθείαν στην καρδιά μου, έδωσε ενέργεια στην ψυχή και δόνηση στο σώμα μου. Τώρα αποφάσισα να παράγω δική μου μουσική επειδή ήθελα ένα βήμα έκφρασης για να μιλήσω στους νέους σε όλο τον κόσμο. Ίσως να μιλάμε διαφορετικές γλώσσες, αλλά η μουσική μπορεί να μας ενώσει, μπορούμε να νιώσουμε ελεύθεροι μέσα από αυτή και να αγαπήσουμε ο ένας τον άλλον, επειδή γι’ αυτό έχουμε γεννηθεί, για να αγαπάμε και όχι για να μισούμε.

Έχοντας τόσες πολλές επιρροές, πως προσεγγίζεις τις συνθέσεις σου;

Λατρεύω την ενέργεια της δυτικής ηλεκτρονικής μουσικής αλλά αυτή της μέσης Ανατολής έχει περισσότερα συναισθήματα για μένα και μου αρέσουν πολύ τα μουσικά vibes της γιατί είναι γεμάτα χρώματα και οι στίχοι μιλούν για την αγάπη. Και αυτά είναι τα δύο υλικά που μίξαρα στα κομμάτια μου και έτσι έρχεται αυτή ισορροπία. Ακόμη προσπαθώ να βρω την ισορροπία στη μουσική μου και πολύ σύντομα θα βγάλω περισσότερη δική μου μουσική. Μερικές φορές νιώθω σαν ένας μικρός εξωγήινος, όχι στη Νέα Υόρκη αλλά στην Ευρώπη και μου αρέσει τόσο αυτό το συναίσθημα, με κάνει να θέλω να πειραματιστώ περισσότερο για να ανακαλύψω όχι μόνο περισσότερα πράγματα για τη μουσική αλλά και για τον εαυτό μου, μέχρι να βρω το στιλ μου. Η δυτική κουλτούρα και αυτή της μέσης Ανατολής εδώ και χιλιάδες χρόνια ανταλλάσσουν υλικό, γεύσεις, ρυθμούς, αρώματα και πολιτιστικά στοιχεία. Αυτό μπορεί να μας κάνει ακόμα πιο πλούσιους και ίσως μια μέρα μας ενώσει ακόμη περισσότερο. Πρέπει να συναντηθούμε ξανά για να δημιουργήσουμε τη βάση της ειρήνης ανάμεσα σε όλους τους ανθρώπους. Ζούμε κάτω από το φως του ίδιου ηλίου και κάθε μέρα μας λέει «καλημέρα» όπως και το όνομα του project.

Greg Ignatovich & Αλέξανδρος Μαυροματίδης (Alexandros Djkevingr)

To Wrong Step 4 “Kalimera’’ by Asklepeion ήταν μια ουσιαστική εμπειρία μουσικής δημιουργίας. Μας γέννησε αισθήματα ικανοποίησης σε μια ιδιαίτερα δύσκολη, για εμάς τους καλλιτέχνες, περίοδο. Νιώσαμε ξανά μικρά παιδιά που πηγαίνουν εκπαιδευτική εκδρομή ύστερα από μια γεμάτη σχολική χρονιά! Γελάσαμε αρκετά και βρήκαμε χρόνο να έρθουμε πιο κοντά με τους συναδέλφους μας αλλά και με τα άτομα της παραγωγής. Λόγω της ιδιαιτερότητας αυτού του εγχειρήματος, έπρεπε όλα να γίνουν γρήγορα και στην ώρα τους. Και τα καταφέραμε! Όταν όλοι στην ομάδα έχουν έναν κοινό στόχο, χωρίς εγωισμούς και ταμπού, όλα γίνονται πιο εύκολα. Περάσαμε φανταστικά. Είναι αναμφισβήτητα μια από αυτές τις εμπειρίες που θα τις θυμόμαστε για πάντα!

Πώς μπορεί η μουσική να μας επηρεάσει;

Ένας από τους σημαντικότερους λόγους για τους οποίους έγινε ο συγκεκριμένος οπτικοακουστικός θεατρικός θόλος γύρω από τη μουσική και τη φύση, είναι για να ενεργοποιήσει τη δημιουργικότητα των νέων και να τους βοηθήσει στο να έχουν καλύτερη επικοινωνία μεταξύ τους. Να ενώσει άτομα δηλαδή. Όλη η επιτυχία, βλέπετε, βρίσκεται πίσω από την ένωση. Και για εμάς δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος σύνδεσης των ατόμων πάρα μέσω της μουσικής. Αυτό θέλουμε. Αυτό προσπαθούμε να χτίσουμε. Έτσι μάθαμε από μικρά παιδιά, ότι η μουσική μπορεί να περάσει μηνύματα ενότητας σε όλο τον κόσμο. Ξέρουμε ότι ακούγεται κλισέ, αλλά, προσωπικά, τώρα αρχίζουμε να αντιλαμβανόμαστε τη δύναμη της μουσικής μέσα από τις δικές μας παραγωγές και τις επίδρασης που έχουν στον κόσμο.

Νίκος Βουρβαχάκης (βίντεο, μοντάζ)

Σε μια ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για όλη την ανθρωπότητα, η λέξη «Kalimera» έχασε τη δύναμη της και την πλημμύρα από συναισθήματα. Η μουσική ήταν η ανάγκη για να γεμίσουμε αυτό το κενό με εντυπώσεις και εμπειρίες. Δώσαμε χώρο στη νέα γενιά μουσικών και θελήσαμε να τους παρουσιάσουμε με έναν ιδιαίτερο και εντυπωσιακό τρόπο. Φύση, ενέργεια, ανθρωπιά και μια ιστορία να τους δένει μεταξύ τους. Μια ιστορία από τον τόπο μας ζωσμένη από τη ραδιενέργεια που έσπασε την ψυχή μας ως κάτοικοι αυτού του τόπου, από το πέρασμα εκατομυρίων δύστυχων ψυχών.

Ταυτόχρονα είχαμε την ιδέα να περάσουμε το μήνυμα με background και stage τις φυσικές ομορφιές του τόπου που ζω και εργάζομαι με την οικογένειά μου και με συνεργάτη, τον γιο μου τον Νικόλα. Συγχαρητήρια σε όλη την ομάδα και ένα μεγάλο ευχαριστώ για αυτήν τη συνεργασία. Ως nivou production με την ομάδα του AsklepeiOn παράγουμε εδώ και χρονια project με άξονα τον πολιτισμό, όταν ξεκλεβω χρόνο από τις άλλες παραγωγές που κάνω.

Εδώ παρουσιάζουμε σε μια ημέρα ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα και ελπίζω πως θα σας αρέσει αυτή η προσπάθεια και το μήνυμά μας με την επιρροή που ασκεί η μουσική και η εικόνα, έννοιες αλληλένδετες με μια τελετουργική σχέση μεταξύ τους.

Το πάντρεμα αυτό δε διαμορφώνει, αποτυπώνει! Για εμένα το συναίσθημα στην εικόνα είναι το όχημα για ταξίδι με συνεπιβάτες όλους εμάς.

Δημήτρης Παρίδης (Φωτογράφος)

Η πρόταση να συμμετέχω στο project μού έγινε στη μέση της καραντίνας. Καταλαβαίνετε, ενθουσιάστηκα πριν ολοκληρώσει ο Βασίλης την περιγραφή! Ανυπομονούσα να έρθει μέρα που θα συναντιόμαστε όλοι μαζί πριν το χάραμα για να πάμε ψηλά στην Καστανερή για το πρώτο γύρισμα. Μετά από 14 ώρες και έξι DJ sets σε διαφορετικές τοποθεσίες, βρεθήκαμε να κάνουμε το τελευταίο γύρισμα στο ηλιοβασίλεμα. Ήταν εξαιρετική εμπειρία, η διάθεση και η ενέργεια που υπήρχε ήταν μοναδική! Ήταν μια μέρα που θα την σκέφτομαι και θα χαμογελάω για πολύ καιρό.

Γαρυφαλλιά Καρβουνιάρη εντεταλμένη σύμβουλος για θέματα πολιτισμού του Δήμου Παιονίας

Ακόμη κι ένας μικρός τόπος μπορεί να στηρίξει μεγαλόπνοα σχέδια, αρκεί να υπάρχει θέληση και αρκεί οι τοπικές αρχές να στηρίζουν το όραμα δημιουργικών ανθρώπων. Αυτό μας επιβεβαίωσε η Γαρυφαλλιά Καρβουνιάρη που έδωσε ψυχή και σώμα για την δημιουργία του Wrong Step 4 Kalimera.

“Από την πρώτη στιγμή που μου μίλησε ο Βασίλης για το πρότζεκτ ενθουσιάστηκα με την ιδέα. Πολιτισμός – Τέχνη – Μουσική είναι ένα τρίπτυχο που καταφέρνει να περάσει τα πιο δυνατά μηνύματα και να προβάλλει τον τόπο μας με έναν τρόπο πρωτοποριακό. Με την έγκριση του Δημάρχου μας και έχοντας πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας εν μέσω της πανδημίας, αξιοποιήσαμε τις ομορφιές του τόπου μας και με τη βοήθεια της τεχνολογίας και της τέχνης δημιουργήθηκε το βίντεο αυτό, που υμνεί τις ομορφιές και την ιστορία του τόπου μας. Η ηλεκτρονική μουσική σε συνδυασμό με τα πλάνα των τοποθεσιών δημιουργεί μια μυσταγωγική εμπειρία που γίνεται δυναμικό όχημα για τη μετάδοση των μηνυμάτων και στο νεανικότερο κοινό. Μια εμπειρία μοναδική για εμένα που το έζησα μαζί με την αξιοθαύμαστη ομάδα των δημιουργών. Μπορεί να ζούμε σε ένα μικρό τόπο, ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι οι άνθρωποι της Παιονίας έζησαν την ιστορία της Ειδομένης, όπου εκτυλίχθηκε ένα πανανθρώπινο δράμα με την εισροή των προσφύγων. Οι κάτοικοι φέρθηκαν με ανθρωπισμό και αξιοπρέπεια κάτι που πρέπει να ακουστεί και που αποτυπώνεται και στο clip που δημιούργησε η ομάδα του Asklepeion. Το ταξίδι της Παιονίας στο μέλλον ξεκίνησε και σας θέλουμε συνοδοιπόρους!

Σιωνίδης Κωνσταντίνος Δήμαρχος Παιονίας

Στο μικρό θαύμα που συντελέστηκε στον όμορφο τόπο της Παιονίας, μία από τις πρώτες επισημάνσεις της ομάδας ήταν η θερμή στήριξη της δημοτικής αρχής, που έδωσε το πράσινο φως να αξιοποιηθούν οι απαραίτητοι μηχανισμοί για να πραγματοποιηθεί η απαιτητική αυτή παραγωγή ανεμπόδιστά, εν μέσω καραντίνας. Συνομιλώντας με τον Δήμαρχο Κωνσταντίνο Σιωνίδη κατάλαβα από την πρώτη στιγμή ότι έχουμε να κάνουμε με την περίπτωση Δημάρχου που στηρίζει οποιαδήποτε πρωτοβουλία που συμβάλλει στην προβολή και βοηθά στην αναπτυξιακή πορεία του δήμου, ανεξαρτήτως αν συμβαδίζει ή ταιριάζει στη δική του κουλτούρα και τρόπο ζωής. Στη συνέχεια του ζητήσαμε να μας απαντήσει σε κάποιες ερωτήσεις σε μορφή συνέντευξης, για να γνωρίσουμε καλύτερα τον τόπο και τους κατοίκους του, μέσω τους εκπροσώπου τους.

Tι ήταν αυτό που σας έπεισε να στηρίξετε το συγκεκριμένο εγχείρημα;

Πείστηκα να στηρίξω το συγκεκριμένο εγχείρημα για δύο λόγους. Ο πρώτος ήταν η προσωπικότητα και δημιουργική πορεία του Βασίλη Τσαρτσάνη που μου το πρότεινε. Τον κ. Τσαρτσάνη τον γνωρίζω πολλά χρόνια, παρακολουθώ και εκτιμώ τα έργα και τις πρωτοβουλίες του. Ο δεύτερος λόγος ήταν ότι επρόκειτο για μία προσπάθεια προβολής της Παιονίας που δε δημιουργούσε δαπάνες ή υποχρεώσεις έξω από τις δυνατότητες του δήμου.

Παρακολουθώντας κανείς το βίντεο διαπιστώνει ότι ο τόπος σας πέρα από από απίστευτες ομορφιές, έχει και πλούσια ιστορία. Παλιά και σύγχρονη. Μιλήστε μας για αυτό, ποιες είναι οι δυναμικές τις περιοχής σας και γιατί αξίζει να την επισκεφθεί κάνεις; 

Αυτό που περιγράφετε είναι αληθές. Η Παιονία έχει πλούσια ιστορία, πολλές φυσικές ομορφιές και ιδιαίτερες πολιτιστικές παραδόσεις. Οι πόλεις και τα χωριά μας κατοικούνται από από Ποντίους, Μικρασιάτες, Θρακιώτες, Σαρακατσάνους, Βλάχους και Ντόπιους. Έχουμε πολιτιστικούς συλλόγους με πλούσια δράση που διοργανώνουν μοναδικές εκδηλώσεις. Σε πολλές από αυτές τις εκδηλώσεις υπάρχει η ιδιαίτερη μουσική παρουσία των Χάλκινων της Γουμένισσας. Στα εδάφη μας έχουν γίνει ιστορικές μάχες που επηρέασαν σημαντικά τον Μακεδονικό αγώνα και τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Η αρχαία Ευρωπός, γενέτειρα του Σέλευκου του ‘Α του Νικάτωρα και οι Μακεδονικοί τάφοι της Τούμπας συνιστούν, επίσης, δυνατό αρχαιολογικό στίγμα για τον δήμο μας. Οι εκκλησιές και τα μοναστήρια μας καθιστούν τον τόπο μας, περιοχή προσκυνηματικών επισκέψεων. 

Είναι μεγάλη η συναισθηματική φόρτιση όταν εμφανίζονται οι εικόνες της πολύπαθης Ειδομένης του τότε και το σήμερα. Τι πιστεύετε ότι σας δίδαξε ως κοινωνία αυτή η εμπειρία και πώς ενέργειες όπως αυτή του Wrong Step4 Kalimera μπορούν να αναδείξουν την επόμενη μέρα; 

Το θέμα της Ειδομένης του Προσφυγικού η Μεταναστευτικού, νόμιμου η μη νόμιμου, είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Έχει αφήσει και συνεχίζει να διαμορφώνει ανεξίτηλο ίχνος στα μάτια και τον ψυχισμό των κατοίκων μας. Είναι ίσως το πιο πολύπλοκο πρόβλημα που απασχολεί σήμερα τη διεθνή κοινότητα και η υποχρέωση που έχουμε απέναντι στους δημότες μας είναι να αποτρέψουμε την όποια σημερινή ή μελλοντική αρνητική επίπτωση εξ αυτού και ταυτόχρονα να φερθούμε με αλληλεγγύη σε όσους το έχουν ανάγκη.

4. Πώς νιώσατε όταν είδατε το αποτέλεσμα;

Το αποτέλεσμα οπωσδήποτε είναι εντυπωσιακό. Δεν είμαι βέβαια ο καταλληλότερος για να το κρίνω αλλά και μόνο το ότι απευθύνεται σε ειδικές ομάδες ανθρώπων, κυρίως νέων, που αγαπούν τη μουσική και τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού, το θεωρώ πετυχημένο. Η Παιονία δεν είναι ο κλασικός τουριστικός προορισμός της Ελλάδας που έχει παραλίες, θάλασσα και λοιπά. Ως εκ τούτου, για να την αναδείξουμε χρειαζόμαστε νέες μεθόδους προβολής που να αγγίζουν τους δυνητικούς επισκέπτες μας. Το project Wrong Step4 Kalimera είναι σίγουρα καινοτόμο και απολαυστικό.

Credits

Mastermind / Project Manager of AsklepeiOn – Vasilis Tsartsanis
IT development / Coordinator – George Georgalidis
Film Director – Vasilis Tsartsanis
Director of photography/ UAS-C Drone operator / Filmmaker / Video editor – Nikos A.Vourvachakis
Video production / Aerial videography / Video editing / Visual effects nivou production
Photographer / Image Advisor – Dimitris Paridis
Special Advisor – Adea Guillot
Production Team: Pavlidis Panagiotis (Xarhakos) – Dimos Vakaloudis (Di.Vak) – Chrysovalantis Aslanidis, Garyfallia Karvouniari (Authorized Cultural Counselor of the Municipality of Paionia) Kostas Michailidis – Vasilis Tsartsanis

Artists – Tracks – Locations:
Kled Moné – Catatonia / Location: Mount Paiko – municipality of Paionia
Tash (Movement, FriskyRadio) – Nyx (Original Mix) [Groove 9] / Location: Pigi – municipality of Paionia
Paul Anthonee (Suara, Parquet, Movement) – Cheveux Roux /  Location: Blue Lagoon / waterfalls – Skra, Koupa – municipality of Paionia
Jojo Angel (Repopulate Mars, Relief, Techords) – Hiki Ke’lke (Original Mix) [Safe Music] / Location: Lake Metalliou – municipality of Paionia
Camille Hannoun – Lofti Bouchnak (Remix) Location: Eidomeni Railway Station – municipality of Paionia
VAL (Chrysovalantis Aslanidis) – Local host DJ / Line up Coordinator / Location: Eidomeni Railway Station – municipality of Paionia
Greg Ignatovich (Diynamic, Ellum, Vagabond) – Red Queen (Original Mix) / Location: Byzantine Castle (P.Gynaikokastro) – municipality of Kilkis
Alexandros Djkevingr (Diynamic, Ellum, Suara) – Panselinos (Original Mix) / Location: Rocks Castle (Chorigi) – municipality of Kilkis

We thank NON Aesthetics for the music equipment Anastasios Diolatzis – Tasos Anthopoulos

Special thanks to:
Mayor Konstantinos Sionidis and the municipality of Paionia for the full support and permit.
Garyfallia Karvouniari (Authorized Cultural Counselor of the Municipality of Paionia) Athanasios Tzourtzos (Deputy Mayor municipality of Paionia) Christos Karathodoros (Deputy Mayor municipality of Paionia) Iasonidis Andreas (President of Palaio Gynaikokastro) Zaikos Petros & Christos for the wonderful Catering, also Teo Mavridis K.O.MA.TH. (Hunting Federation of Macedonia and Thrace) Stelios Ioannidis (Tsilikos/Woodpecker) for the wooden booth Timos Kappa (Graphic Artist/San God Artworks) for the logo, Georgios Daskalinas for the guidance at Mount Paiko, Roxani Naasan Agha Spyridopoulou – Mohamad Hassan for the Translations, Christantoniou EPE (Hardware for tools and materials), Prassas Pavlos for the straw hut

Links

asklepeion.gr, youtube.com/user/asklepeiongr
facebook.com/asklepeion
instagram.com/asklepeion
Nivou production Video production – Aerial videography – Video editing – Visual effects nivou.grinstagram.com/nivougrvimeo.com/nivoufacebook.com/nivougr, [email protected]
IT development / Coordinator – George Georgalidis linkedin.com/in/georgal-geo
Photographer – Dimitris Paridis dimitrisparidis.cominstagram.com/dimitris.paridis.photography

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ