Η ομάδα του TEDxThessaloniki προσπαθεί κάθε χρόνο να πραγματοποιεί δραστηριότητες με πυρήνα την καινοτομία και την κοινωνική αρωγή. Φέτος η ομάδα του TEDxThessaloniki ξεκινάει την δραστηριότητα ‘Βοηθούμε το περιβάλλον και τους άστεγους με πλαστικές σακούλες’.

Η δραστηριότητα αφορά την παραγωγή φορητών υποστρωμάτων ύπνου για άστεγους, μετανάστες ή άλλες ομάδες σε ανάγκη ανακυκλώνοντας πλαστικές σακούλες από το σούπερ μάρκετ ή αλλού για την παραγωγή τους. Η δραστηριότητα αυτή ξεκίνησε από ομάδες εθελοντών στις ΗΠΑ και επεκτάθηκε στην Αυστραλία και στον Καναδά. Χρησιμοποιούνται πλαστικές σακούλες, οι οποίες μετατρέπονται σε νήμα πλέξης (το νήμα αυτό ονομάζεται Plarn) και στη συνέχεια πλέκονται με βελονάκι τα υποστρώματα ύπνου. Τα υποστρώματα αυτά από πλαστικές σακούλες είναι αδιάβροχα, ελαφριά, σχετικά μαλακά, δεν καταστρέφονται εύκολα, μεταφέρονται εύκολα σε ρολό και μονώνουν από το κρύο της επιφάνειας στην οποία στρώνονται.

Photo credits: Nikos Arvanitidis Photography, Dimitra Merziemekidou Faidra Konstantinidi, Giorgos Tsiklaouri

Κάθε χρόνο στην Ελλάδα καταναλώνονται 240 περίπου πλαστικές σακούλες ανά άτομο το χρόνο ή 2 δισεκατομμύρια 700 εκατομμύρια σακούλες το χρόνο. Αυτές οι πλαστικές σακούλες χρησιμοποιούνται συνήθως μία φορά για 12 λεπτά κατά μέσω όρο και μετά καταλήγουν σε κάποιο ντουλάπι για χρόνια ή τελικά στη χωματερή. Με αυτή τη δραστηριότητα της ομάδας του TEDxThessaloniki, για την παραγωγή κάθε υποστρώματος ύπνου που κατασκευάζεται, αφαιρούμε 700 περίπου σακούλες που θα κατέληγαν σε χωματερή συμβάλλοντας με αυτό τον τρόπο στην προστασία του περιβάλλοντος.

Το αποτέλεσμα αυτής της δράσης ήταν πλαστικά κιλίμια διάστασης 180 x 70 που πλέχθηκαν σε 3 εβδομάδες διαθέτοντας πάνω από 8 ώρες τη μέρα καθώς κάποιοι από τους εθελοντές μας πλέκαν και στο σπίτι τους για 6 από τις 7 ημέρες της εβδομάδας. Κάποιοι δεν γνώριζαν καν πλέξιμο ούτε είχαν πρότερη εμπερία και για να μάθουμε τον τρόπο παρακολουθήσαμε video online. Μια γειτόνισσα που είχε πλέξει στο παρελθόν τέτοια κιλίμια και είδε τη δράση αυτή έφερε και μας δώρισε κάποια που είχε η ίδια πλέξει και έτσι σήμερα έχουμε τη δυνατότητα να χαρίσουμε 7 υποστρώματα ύπνου σε συνανθρώπους μας που τα χρειάζονται.

Αρωγός στην προσπάθεια αυτή, το περιοδικό “σχεδία”:
Η «σχεδία», όπως όλα τα περιοδικά δρόμου, είναι κομμάτι της λύσης των προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε. Σχετική  έρευνα έδειξε πως δεν μας βοηθά μόνο να κατανοήσουμε καλύτερα τις ανάγκες των ανθρώπων με το κόκκινο γιλέκο και πώς η «σχεδία» παρεμβαίνει στις ζωές μας, αλλά αναδεικνύει σε όλο της το μεγαλείο την ανθρωπιά, τη συντροφικότητα, την αλληλεγγύη και τα αποτελέσματα που μπορεί να έχει αυτή η σχέση αγάπης μεταξύ αγνώστων, μεταξύ του ανώνυμου πωλητή και του ανώνυμου αναγνώστη-υποστηρικτή. Είναι μια απόδειξη πως η αλληλεγγύη μεταξύ των απλών ανθρώπων είναι το μεγάλο μας όπλο.

Σε αυτό το πλαίσιο αναζητούμε τρόπους, δράσεις και συνέργειες, ώστε οι άνθρωποι με τα κόκκινα γιλέκα -και όχι μόνο-  μπαίνουν σε μια διαδικασία κοινωνικής επανένταξης, καθώς μέχρι χθες ήταν «αόρατοι» (δικός τους όρος). Απολαμβάνουν την ανακατάκτηση της αίσθησης του «ανήκειν». Ότι, δηλαδή, είναι ζωντανά κύτταρα της κοινωνίας όλων μας. Και η ελπίδα για ολική επαναφορά γίνεται σιγά-σιγά πραγματική.

Η πρωτοβουλία του TEDxThessaloniki  να στηρίξει μέσα από τη συγκεκριμένη δράση ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, αποδεικνύει τη δυναμική της ομάδας, που πιστεύει και κατορθώνει με ποικίλους τρόπους να σταθεί αρωγός στο συνάνθρωπο του. Αποτελεί μια γέφυρα επικοινωνίας –πέρα από την υλική υποστήριξη-μεταξύ ομάδων που φαινομενικά δεν «κουμπώνουν», όμως αποδεικνύεται πως αν θέλουμε μπορούμε να στεκόμαστε αλληλέγγυοι και ενωμένοι.

*Η «σχεδία» είναι το μοναδικό ελληνικό περιοδικό δρόμου και μέλος του Διεθνούς Δικτύου Εφημερίδων Δρόμου (International Network of Street Papers-INSP) και όπως συμβαίνει με όλα τα περιοδικά δρόμου του κόσμου, δεν πωλείται στα συνήθη σημεία διάθεσης Τύπου, όπως περίπτερα, αλλά αποκλειστικά και μόνο στους δρόμους της πόλης από διαπιστευμένους πωλητές. Οι πωλητές προέρχονται από ευάλωτες κοινωνικά πληθυσμιακές ομάδες: άστεγοι, άνεργοι και γενικώς άνθρωποι που αποδεδειγμένα ζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Από την τιμή πώλησης του περιοδικού (3,00 ευρώ), το 50% (δηλαδή το 1,50 ευρώ) πηγαίνει απευθείας στον ίδιο τον πωλητή. Αποτελεί μια ξεχωριστή ευκαιρία να εξασφαλίσουν ένα ελάχιστο, αξιοπρεπές εισόδημα, αλλά και μέσο απεγκλωβισμού από το φαύλο κύκλο της κοινωνικής απομόνωσης και του αποκλεισμού. Αποτελεί επίσης ένα επιπλέον κίνητρο να ξαναχτίσουν τις ζωές τους.

*Κεντρική φωτογραφία: Theodore Keloglou