Δίπλωμα από τα 17 έτη θα έχουν τη δυνατότητα να πάρουν και στην Ελλάδα οι έφηβοι της χώρας, όπως προβλέπει νοµοσχέδιο, το οποίο θα κατατεθεί στην Βουλή τις επόµενες ηµέρες,  ενώ μεταξύ άλλων θα προβλέπει το νέο εξεταστικό σύστηµα χορήγησης διπλώματος οδήγησης.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο νέος οδηγός ηλικίας 17 ετών θα χαρακτηρίζεται δόκιμος και θα µπορεί να αποκτά την ειδική βεβαίωση, από τη Διεύθυνση Μεταφορών της οικείας Περιφέρειας, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει περάσει επιτυχώς το σύνολο θεωρητικών και πρακτικών εξετάσεων κατόπιν εκπαίδευσης.

Επιπλέον, περιλαµβάνει την πλήρη χρήση ψηφιακών οπτικοακουστικών µέσων, σε κάθε στάδιο της εξεταστικής διαδικασίας, ενώ προβλέπει ελέγχους και επιθεωρήσεις όλων των εµπλεκοµένων.

Οι βασικές διατάξεις του νοµοσχεδίου

Ο ανήλικος υποχρεούται σε ασφαλιστική κάλυψη µε ευθύνη έναντι τρίτων, λόγω σωµατικής βλάβης ή ζηµιών, περιλαµβανοµένης και της χρηµατικής ικανοποίησης, λόγω ηθικής βλάβης. Ο ενήλικος που θα τον συνοδεύει θα πρέπει να είναι ηλικίας τουλάχιστον 30 ετών, κάτοχος άδειας οδήγησης επί µία πενταετία και να µην του έχει καταλογιστεί κανένας βαθµός ποινής στο point system, για χρονικό διάστηµα ενός έτους.

Με τη συµπλήρωση των 18 ετών, ο ενδιαφερόµενος θα µπορεί να λάβει την κανονική άδεια οδήγησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχει υποπέσει σε παραβάσεις για τις οποίες καταλογίζονται βαθµοί ποινής στο Σύστηµα Ελέγχου Συµπεριφοράς Οδηγών.

Τι θα πρέπει να διαθέτει το εκπαιδευτικό όχημα

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Εθνος» κατά την εξέταση των υποψηφίων κάθε εκπαιδευτικό όχηµα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει διαδικτυακή σύνδεση, ώστε να επιτυγχάνεται αδιάλειπτη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου του υπουργείου.

Εντός του οχήµατος πρέπει να τοποθετείται κάµερα µε µικρόφωνο που θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καµπίνα του οχήµατος ή τις θέσεις ανάβασης των µοτοσικλετών, σε αδιάλειπτη σύνδεση µε το κέντρο ελέγχου. Η θεωρητική εξέταση και η δοκιµασία προσόντων θα µεταδίδονται σε πραγµατικό χρόνο και θα καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών µέσων, απεικονίζοντας τον χώρο, τους συµµετέχοντες, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήµατος και το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται.

Οι υποψήφιοι οδηγοί θα υποβάλλονται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και, µόνο εφόσον αυτή είναι επιτυχής, θα ακολουθεί η δοκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς.

Πως θα διενεργείται η πρακτική εξέταση

Η πρακτική εξέταση θα διενεργείται σε δύο στάδια, την ίδια ηµέρα. Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και εφόσον αυτό ολοκληρωθεί µε επιτυχία, θα ακολουθεί η εξέταση στις ειδικές δοκιµασίες. Αν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, θα επανεξετάζεται και στο πρώτο.

Η δοκιµασία προσόντων και συµπεριφοράς θα διενεργείται µόνο από έναν εξεταστή, χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή εντός του οχήµατος, ενώ και στα δίκυκλα οι υποψήφιοι θα είναι µόνοι τους επί της εκπαιδευτικής µοτοσικλέτας.

Ο εξεταστής

Ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο θα προκύπτει µέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης πριν από την εξέταση κάθε σταδίου.

Οι εξεταστές θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης. Το σχέδιο νόµου αναµένεται να καθορίζει και νέα αναδροµική παράταση στην αποζηµίωσή τους έως το τέλος του χρόνου, προκειµένου να επιστρέψουν στα καθήκοντά τους και να ξεκινήσουν εκ νέου οι εξετάσεις οδήγησης, οι οποίες έχουν «παγώσει» σε πολλές περιοχές της χώρας λόγω της αποχής των εξεταστών.

Καθορίζονται ειδικά διαµορφωµένοι χώροι για τη διενέργεια των ειδικών δοκιµασιών προσόντων.

Οι παραβάσεις

Οι παραβάσεις που σχετίζονται µε τη διαδικασία χορήγησης διπλωµάτων θα διαχωριστούν σε τρεις κατηγορίες: τις πολύ σοβαρές, στις οποίες θα συµπεριληφθούν η δωροδοκία και η αλλοίωση των αποτελεσµάτων εξέτασης, τις σοβαρές και τις ελαφρές.

Πηγή: dikaiologitika.gr