Ο Άρης Ξυπολιτόπουλος γράφει, με «Σαλονικιώτικο» τρόπο, όπως λέει ο ίδιος αυτά που χρειάζεται η μικρή επιχείρηση ξεκαθαρίζοντας το τοπίο από τις πολλές πληροφορίες που συχνά δεν έχουν καμία σχέση ή δε χρησιμεύουν τελικά στο πώς να αναπτύξει και να διατηρήσει κάποιος ζωντανή την επιχειρηματική του ιδέα και δραστηριότητα.

Η ιδέα για το βιβλίο προέκυψε σταδιακά, όπως μας εξηγεί.

«Ασχολούμαι με το επιχειρείν πολλά χρόνια και ως ελεύθερος επαγγελματίας από το 2007, όταν και αποφάσισα ότι δε θέλω ποτέ πια να είμαι υπάλληλος. Είχα μία εταιρεία παραγωγής που έκλεισε το 2011. Μετά το δεύτερο κύμα της κρίσης άρχισα να πηγαίνω σε σεμινάρια αλλά και να προσεγγίζω και την κοινότητα των Startups η οποία μου είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον.

Από τη μία μεριά είχε λίγο τη γυαλιστερή εικόνα της τεχνολογίας, που σε κερδίζει. Από την άλλη όμως έβλεπα σε πολλά από αυτά τα σεμινάρια, συμμετέχοντες που ήταν άσχετοι με την επιχειρηματικότητα. Πρώην υπάλληλοι, απολυμένοι,  ταλαιπωρημένοι λόγω της κρίσης που είχαν στραφεί στο επιχειρείν και έψαχναν εκεί κάτι καινούριο χωρίς όμως να έχουν την ανάλογη επιχειρηματική εκπαίδευση ή τα basics για να ζυγίσουν αυτά που ακούγανε και πόση σχέση έχουν με το να ξεκινάς και να αναπτύσσεις μια μικρή επιχείρηση. Καλός λοιπόν ο χώρος των startup -αυτό που χαριτωμένα ονομάζω «σταρταπίλα»- για ανθρώπους που ανήκουν σ’ αυτό το «οικοσύστημα». Όταν όμως αρχίζει να διαχέεται το πράγμα προς τα έξω και να περνάει ως επιχειρηματικότητα για όλους εκεί αρχίζουν τα προβλήματα.

Άρχισα να σκέφτομαι, λοιπόν, σταδιακά ότι ωραίο είναι όλο αυτό που συμβαίνει αλλά δεν είναι για όλους. Έτσι, θέλοντας να φωτίσω λίγο το θέμα «επιχειρηματικό ξεκίνημα», ξεκίνησα σιγά-σιγά το 2016 με ένα δικό μου blog, το 45masters (από τον γνωστό φολκλορικό μύθο «45 δάσκαλοι και 60 μαθητάδες») αρθρογραφώντας για αυτά που θεωρούσα ως τα πιο βασικά στοιχεία της επιχειρηματικότητας. Όπως το blog μεγάλωνε μέσα από τους subscribers κάποια στιγμή άρχισα να γράφω και δικά μου  σεμινάρια καθώς διαπίστωνα ότι δεν προσφέρεται στην αγορά ένα σύστημα βασικής εκπαίδευσης για τη μικρή επιχείρηση».

Το Business Basics – H Μέθοδος του Ναυαγού πετυχαίνει αυτό ακριβώς. Είναι ένα κοστούμι ραμμένο στα μέτρα της μικρής επιχείρησης. Εστιάζει στην πληροφορία που αφορά αυτή την κατηγορία του επιχειρείν, την παρουσιάζει με τρόπο εύληπτο και επεξηγηματικό και έπειτα δίνει στον αναγνώστη τα εργαλεία για να συνθέσει τη δική του μέθοδο ανάλογα με το αντικείμενο της δραστηριότητάς του.

 

«Συνθέτοντας τα σεμινάρια παρατήρησα ότι η πληροφορία για το τι πρέπει να κάνει μια επιχείρηση προερχόταν από τις μεγάλες επιχειρήσεις και το corporate management και προστέθηκε αργότερα και το κομμάτι των Startups. Πολύ ενδιαφέροντα και εντυπωσιακά όλα αυτά αλλά δεν μιλάνε τη γλώσσα της μικρής επιχείρησης.

Η μικρή επιχείρηση αποτελεί περίπου το 97% στην Ελλάδα και το 93% στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σαρωτικά νούμερα! Αυτές οι μικρές επιχειρήσεις δεν έχουν από που να αντλήσουν πληροφορία κομμένη και ραμμένη στα μέτρα τους και φυσικά δεν έχουν και μέθοδο.

Στο βιβλίο το πρώτο μέρος εξηγεί τι είναι το επιχειρείν, το δεύτερο μέρος αποδομεί καθετί ακατάλληλο για τη μικρή επιχείρηση και το τρίτο μέρος δίνει όσα θα χρειαστείς για να δημιουργήσεις μία μέθοδο με βάση την ταυτότητα αυτού που κάνεις. Αν δεν έχεις αυτά τα υλικά ό,τι άλλο και να σου προτείνουν δε θα μπορείς να το χρησιμοποιήσεις προς όφελος της επιχείρησής σου».

Ο Άρης Ξυπολιτόπουλος είναι και ο ίδιος άνθρωπος της αγοράς κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς έχει και προσωπικές εμπειρίες για να αντλήσει υλικό που μεταφέρεται με εύληπτο τρόπο στο βιβλίο.

«Ο επιχειρηματίας είναι μέχρι τη στιγμή που θα δώσει το προϊόν του στην αγορά. Μέχρι τότε είναι όλα εσύ. Είναι η δική σου άποψη για αυτό που κάνεις. Από τη στιγμή που θα βγει κάτι στην αγορά παύει να είσαι εσύ  και είναι αυτό που πιστεύει το κοινό ότι είσαι. Γι’ αυτό γράφω στο βιβλίο “για κάποιον θα είμαι NIKE, για κάποιον θα είμαι Strike”».

Πιστεύω στους βασικούς στους νόμους της αγοράς που λένε ότι όταν το κοινό βρει αξία σ’ αυτό που κάνεις τότε σημαίνει ότι έπεσες μέσα σ’ αυτό που υπέθεσες και σχεδίασες.

«Εμένα ως coach με έχει βοηθήσει το εργαλείο του coaching (μολονότι έχω κι εκεί κάποιες ενστάσεις). Η περίοδος της καραντίνας εξοικείωσε τον κόσμο με την on line επαφή, κάτι που βοήθησε το εξατομικευμένο coaching γιατί είχες τον πελάτη απέναντί σου χωρίς να χρειαστεί να τον πείσεις εσύ για το αν μπορεί να δουλέψει η εξ αποστάσεως συμβουλευτική. Ο επαγγελματίας είναι πλέον πιο φιλικός στο ένας προς έναν, οπότε δεν χρειάστηκε να παλέψω για να τον πείσω πως το coaching θα τον βοηθήσει στην επιχείρησή του. Εγώ είχα δικά μου εξατομικευμένα προγράμματα οπότε μπορούσα να βοηθήσω μεμονωμένα».

Ποια είναι λοιπόν αυτά τα νέα εργαλεία που βοηθούν τον επιχειρηματία να κατανοήσει το τι χρειάζεται και το ποια κατεύθυνση θα πάρει και ο ρόλος του Coach για να φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα;

«Περάσαμε από τα ομαδικά σεμινάρια στο εξατομικευμένο coaching & training και ο όρος που ταιριάζει εδώ είναι το On Demand και το User Experience (το οποίο και είναι από τα πιο δυνατά selling pointτης εποχής). Αλλάζει η εμπειρία συμβουλευτικής καθώς ο επιχειρηματίας μπορεί να ζητήσει προσωποποιημένες υπηρεσίες υποστήριξης. Επί της ουσίας βλέπουμε για άλλη μια φορά ότι η αγορά δημιουργεί νέες συνθήκες και νέα εργαλεία και το παλιό περνάει μέσα από το καινούριο και δημιουργεί νέα ζήτηση και νέα αξία. Αυτός είναι ο ορισμός της Καινοτομίας που δεν έχει καμία σχέση με την τεχνολογία. Επίσης σημαντικό είναι ο coach να προσεγγίζει τους σωστούς πελάτες, εκείνους που πραγματικά βλέπουν αξία σε ό,τι εκείνος προσφέρει. Διαφορετικά θα σου έρθουν πελάτες που θα σου πουν τη Δευτέρα ότι θα σε πληρώσουν για να κάνουν κάτι, την Τρίτη θα το αναιρέσουν και την Τετάρτη θα σε κατηγορήσουν.

Επιπλέον, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι εγώ δεν αποφασίζω για τους πελάτες μου. Δουλεύουμε μαζί, ο coach δίνει τα εργαλεία αλλά ο πελάτης παίρνει τις αποφάσεις. Δεν υπάρχει η έννοια του επιχειρηματία χωρίς να αποδέχεται το βάρος της λήψης αποφάσεων. Αυτό άλλωστε που τον διαχωρίζει είναι η αντοχή στην αμφιβολία και το ρίσκο και η φιλικότητα στην αλλαγή, όπως είπε ο Πίτερ Ντράγκερ.

Περισσότερα για το βιβλίο μπορείτε να δείτε εδώ:

https://ellinoekdotiki.gr/gr/ekdoseis/i/business-basics-h-methodos-tou-nauagou

https://www.ianos.gr/business-basics-i-methodos-tou-navagou-0534499

https://www.public.gr/product/books/greek-books/economics/management/business-basics–i-methodos-tou-nauagou/1700072

https://www.protoporia.gr/3ypolitopoylos-arhs-business-basics-h-me8odos-toy-nayagoy-9789605634872.html

https://businessbasics.gr/business-basics-i-methodos-tou-navagou.html