Πολλές φορές υπάρχουν εταιρείες με ενδιαφέρουσα παράδοση που εξελίσσονται, καινοτομούν στον χώρο τους, κάνουν σημαντικές εξαγωγές και για πολλούς το success story τους παραμένει άγνωστo. Εμείς συναντήσαμε τη Μαρία και τον Στέργιο Τσούνγκαρη, τα δύο αδέρφια, που συνεχίζουν την παράδοση που ξεκίνησε ο παππούς και ο πατέρας τους και ανοίγουν νέους ορίζοντες στην δραστηριότητά τους, που δεν είναι άλλη από τα μπισκότα και τα βουτήματα. Η Biscotti Tsoungari είναι μία εταιρεία που τράβηξε την προσοχή μας.

Επιμέλεια-συνέντευξη: Κώστας Γιάντσιος

Το 1936 ο παππούς της Μαρίας και του Στέργιου ανοίγει μια ατομική επιχείρηση σ’ ένα στενό στην Ανθέων και παρασκευάζει προϊόντα με βάση το γάλα. Κρέμες, γιαούρτι, γαλακτομπούρεκο, παγωτό. Ακόμη και άλλου είδους γλυκά, όπως οι τουλούμπες, συνοδεύονταν από κάποιο προϊόν με βάση το γάλα, όπως το καϊμάκι. Από το ξεκίνημα μάλιστα λειτουργούσε ως εργαστήριο ζαχαροπλαστικής, που προμήθευε με προϊόντα τα άλλα καταστήματα. «Θυμάμαι, όταν ήμουν μικρή, τον μπαμπά μου και τον παππού μου να φτιάχνουν δίσκους με πάστες που προορίζονταν για μικρά γαλακτοπωλεία, της εποχής εκείνης», σημειώνει η Μαρία.

Η εξειδίκευση στα μπισκότα

Σημαντική στιγμή ήταν η «στροφή» της εταιρείας στα μπισκότα. Ο πατέρας της Μαρίας και του Στέργιου, μετά τη συνταξιοδότηση του παππού, και όταν και οι ίδιοι μπήκαν στη δουλειά είχε ήδη αποφασίσει να παράγει συγκεκριμένους κωδικούς προϊόντων και ειδικότερα μπισκότα. Η εξήγηση; «Αποφάσισε να εξειδικευθεί σ’ ένα συγκεκριμένο είδος, πιθανώς βλέποντας ένα κενό στην αγορά εκείνη την εποχή αλλά ήθελε να εξειδικευθεί σε κάτι για να γίνεται καλά. Έτσι κράτησε το τσουρέκι που έφτιαχνε και ο παππούς μου και κάποια ακόμη εποχιακά προϊόντα, όπως τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες και τα σιροπιαστά, που τα αγαπούσε πολύ και ήθελε να τα διατηρήσει».

Άρα έχετε αναμνήσεις από το εργαστήριο, τον παππού και τον πατέρα σας να ετοιμάζουν τόσα προϊόντα και έχετε παρακολουθήσει όλη την εξέλιξη όλα αυτά τα χρόνια…

Ο παππούς, που πέθανε πρόσφατα, ερχόταν και εδώ, στις νέες εγκαταστάσεις, όπου βρισκόμαστε από το 2003, οπότε είδε όλη την εξέλιξη. Εγώ θυμάμαι μικρή μαζί με τον αδερφό μου σε περιόδους διακοπών να βοηθάμε και να βλέπουμε πως γίνεται η παραγωγή. Έτσι μας μπήκε το μικρόβιο. Εγώ έχω ασχοληθεί με οικονομικά και δεν ήταν η πρώτη μου επιλογή ότι θα ασχολούμουν με την εταιρεία. Προέκυψε στην πορεία.

Σκεφτόσουν να κάνεις κάτι άλλο;
Ναι, δεν είχα στο μυαλό την εταιρεία ως πρώτη επιλογή.

Στέργιος: Κι εγώ που αποφάσισα να γίνω ζαχαροπλάστης, δεν έγινα με το σκεπτικό να δουλέψω στην εταιρία αλλά να ασχοληθώ γενικότερα με τη ζαχαροπλαστική δουλεύοντας σε άλλους χώρους εστίασης. Σκέψου ότι τότε η εταιρεία ήταν μία ατομική επιχείρηση που συντηρούσε μια οικογένεια. Δεν ήταν μια μεγάλη επιχείρηση.

Ομολογώ ότι δεν περίμενα την παραπάνω απάντηση, οπότε δεν μπορούσα παρά να ρωτήσω, πως ασχολήθηκαν τελικά με την οικογενειακή επιχείρηση.
«Αρχικά βρεθήκαμε στην εταιρεία από ανάγκη. Αντιμετώπισε ο πατέρας μας ένα πρόβλημα υγείας, ο Στέργιος υπηρετούσε τη θητεία του και εγώ έπρεπε να καλύψω το κενό στη συγκεκριμένη περίοδο ενώ σπούδαζα. Τότε πιστεύω ότι άρχισα να νιώθω ότι μάλλον πρέπει να ασχοληθώ και μάλλον και ο Στέργιος, χωρίς να το έχει συνειδητοποιήσει τότε αλλά είχα ήδη μπει εγώ στην εταιρεία και κάπως πήραν όλα τον δρόμο τους».

«Σημαντικό ήταν ότι ο πατέρας μας έκανε μία στροφή και αποφάσισε ότι θα παράγει μόνο προϊόντα με επιλεγμένες πρώτες ύλες και από το 1997 γίνονται αλλαγές και γινόμαστε πιο ανταγωνιστικοί», συμπληρώνει ο Στέργιος.

Είναι δύσκολο όταν κάνεις μαζική παραγωγή.

Δεν είναι εύκολο αλλά ήταν επιλογή μας να κάνουμε ένα όσο το δυνατόν καλύτερο προϊόν σε χονδρική πώληση.

Στέργιος: Στην αρχή ήταν προϊόν που απευθυνόταν στη μαζική εστίαση και στα ξενοδοχεία, αυτό που λέμε HO.RE.CA. και στην πορεία φτιάξαμε και συσκευασμένα προϊόντα.

Πότε αρχίσατε να προσεγγίζετε και αγορές του εξωτερικού;

Από το 2009 ξεκινήσαμε παίρνοντας μέρος σε κάποια έκθεση μας έγιναν κάποιες προτάσεις και αρχίσαμε να εξάγουμε προϊόντα στην Κύπρο και στη Γερμανία, αρχικά σε Έλληνες που ήθελαν τα εποχιακά προϊόντα, μελομακάρονα, κουραμπιέδες, τσουρέκια και κάποια σιροπιαστά.

Τώρα σε ποιο επίπεδο βρίσκονται οι εξαγωγές και ποια είδη βγαίνουν κυρίως εκτός Ελλάδας;

Παραμένουν τα σιροπιαστά και τα εποχιακά προϊόντα τις περιόδους των γιορτών αλλά πλέον όλα τα προϊόντα και γι’ αυτό τον λόγο έχουμε εξελίξει και τις συσκευασίες γιατί εξάγονται όλα, όπως τα μπισκότα μας, τα κουλουράκια, τα πουράκια, το Markolato, όπως το λέμε, που είναι χαρακτηριστικό προϊόν, που έχουμε δημιουργήσει εμείς.

Στέργιος: έχουμε ξεκινήσει να εξάγουμε και στην Αγγλία, σε Έλληνες και αγγλικές εταιρείες, δουλεύουμε με μεγάλη αλυσίδα στις ΗΠΑ, Αυστραλία και από Ευρώπη δουλεύουμε και με Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο, Ολλανδία, σιγά – σιγά αρχίζουμε και επαφές με τα Βαλκάνια και φυσικά δουλεύουμε και με την Κύπρο. Στόχος μας είναι και η Ασία κάποια στιγμή και οι Αραβικές χώρες στα πιο άμεσα σχέδια. Είναι και πιο εξοικειωμένοι με τις γεύσεις μας και έχουν ήδη πολλά ελληνικά προϊόντα στις αγορές τους.

Πειραματίζεστε με νέα προϊόντα;

Και τώρα αυτή τη στιγμή που μιλάμε έχουμε βγάλει καινούριο προϊόν. Μας αρέσει να δημιουργούμε νέα προϊόντα και να δοκιμάζουμε πρωτοπόρα υλικά και δεν υπάρχει στιγμή που να μην είμαστε σε διαδικασία πειραματισμού.

Πέρα από τα νούμερα παίρνετε κάποιο άλλο feedback από τους πελάτες σας;

Συμμετέχοντας στις εκθέσεις συναντάμε και πελάτες μας και έχουμε την ευκαιρία να πάρουμε feedback. Επίσης επειδή δεν έχουμε μία εντελώς βιομηχανοποιημένη παραγωγή μπορούμε να σχεδιάσουμε ειδικά προϊόντα με βάση τις ανάγκες των πελατών μας. Είμαστε ευέλικτοι. Πρόσφατα, για παράδειγμα, μας ζήτησαν ένα προϊόν με γλυκιά κολοκύθα. Παρ’ όλο που δεν ήταν στα σχέδιά μας, αναζητήσαμε τα κατάλληλα προϊόντα και δημιουργήσαμε ένα προϊόν, όπως το ήθελε ο συγκεκριμένος πελάτης. Το επόμενο βήμα είναι ο σχεδιασμός συσκευασίας και οι διαθρεπτικές αναλύσεις, κάτι που κάνουμε σε όλα τα προϊόντα μας γιατί ακολουθούμε όλα τα πρότυπα και κανόνες υγιεινής όλων των χωρών με τις οποίες συνεργαζόμαστε γιατί κάθε χώρα έχει διαφορετικό κώδικα στα τρόφιμα.

Οι συσκευασίες παίζουν κι αυτές το ρόλο τους;
Δίνουμε μεγάλη βαρύτητα στη συσκευασία. Είναι η πρώτη εντύπωση και επενδύουμε και χρήματα και χρόνο. Θέλουμε να είναι καλοσχεδιασμένες, να δίνουν πληροφορίες και να είναι και ελκυστικές. Προσπαθούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί και στο εξωτερικό, οπότε παρακολουθούμε τις εξελίξεις και στο packaging.

Σε ό,τι αφορά την τοποθέτηση των συσκευασμένων προϊόντων με την επωνυμία πως κινείστε;
Κυρίως τα προϊόντα μας πηγαίνουν σε καταστήματα delicatessen και σε τέτοιου είδους καταστήματα  περισσότερο παρά στα super-markets. Υπάρχουν, βέβαια, και κάποιοι κωδικοί μας σε μεγάλα καταστήματα και μας ενδιαφέρει να εξελίξουμε την επικοινωνία αλλά δεν είναι βασικός μας στόχος.

Ποια είναι τα άμεσα μελλοντικά σας σχέδια;

Στέργιος: Η εταιρία κάνει μια επένδυση για επέκταση του εργοστασίου και νέα μηχανήματα. Θέλουμε να αναπτύξουμε το δίκτυό μας στο εξωτερικό.

Ποιοι είναι οι δημοφιλέστεροι κωδικοί στο εξωτερικό;

Το Μarkolato, ένα πουράκι γεμισμένο με διάφορες κρέμες και επικαλυμμένο με καφέ, σουσάμι και άλλα υλικά, οι γεμιστές μαργαρίτες και τα πτι-φουρ. Παραμένουν ισχυρά και τα εποχιακά προϊόντα, όπως το τσουρέκι, τα μελομακάρονα, οι κουραμπιέδες που στο εξωτερικό και ειδικά εκεί που υπάρχει ελληνισμός.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ