Το βραβευμένο μυθιστόρημα του Θωμά Κοροβίνη με κεντρικό θέμα τη ζωή του Αριστείδη Παγκρατίδη, του φερόμενου ως «Δράκου του Σέιχ Σου», που μεταφέρθηκε σε σκηνοθεσία Γιώργου Παπαγεωργίου τον φετινό χειμώνα  στο θέατρο του Νέου Κόσμου στην Αθήνα, συγκεντρώνοντας ενθουσιώδη υποδοχή του “Τύπου” και συνεχόμενων sold out και παρατάσεων, έρχεται για 3 μόνο παραστάσεις στη Θεσσαλονίκη στα πλαίσια των 53ων ΔΗΜΗΤΡΙΩΝ.

Εννέα χαρακτήρες που συνδέονται με τον Αριστείδη Παγκρατίδη, μέσα από τις χειμαρρώδεις, υποβλητικές εξομολογήσεις τους, μιλώντας διαφορετικές γλώσσες, ανάλογα με τα βιώματα, τον χαρακτήρα και τον ρόλο τους, συνθέτουν το προφίλ του “Αρίστου”.

Ο φίλος από την Τούμπα, η παραδουλεύτρα γειτόνισσα της μάνας του, ένας αχθοφόρος του λιμανιού, ο παρακρατικός δοσίλογος περιπτεράς, ένας χωροφύλακας δημοκρατικών φρονημάτων, ένας συντηρητικός αστός της παραλίας, το αφεντικό του σε ένα λαϊκό πανηγύρι, η τραβεστί Λολό και μία λαϊκή τραγουδίστρια, ερμηνευμένοι από τρεις ηθοποιούς (Ελένη Ουζουνίδου, Μιχάλης Οικονόμου, Γιώργος Χριστοδούλου) και ένα μουσικό επί σκηνής (Γιώργος Δούσος).

Οι ερμηνευτές ζωντανεύουν μια ιστορία που μεταφέρει τους θεατές στις αλάνες της Θεσσαλονίκης, στις σκοτεινές πλευρές του λιμανιού, στα υπαίθρια πανηγύρια και στα μπουζουξίδικα της παλιάς Θεσσαλονίκης, σε ένα σκηνικό χρόνο που φτάνει μέχρι το 1960 όταν γίνεται είκοσι χρονών ο βασικός ήρωας, στον οποίο όλοι αναφέρονται, που είναι ο Αριστείδης Παγκρατίδης, ο φερόμενος ως «Δράκος του Σέϊχ σου», τον οποίο ο τύπος του 1963 (Ελληνικός Βορράς) τον αποκαλούσε «νεαρό ανώμαλο». Το 1966 καταδικάστηκε τετράκις σε θάνατο από το πενταμελές εφετείο Θεσσαλονίκης. Η εκτέλεσή του έγινε στο μέρος που ήταν συνδεδεμένο με το όνομά του, το Δάσος του Σέιχ Σου. Οι τελευταίες λέξεις που ψέλλισε ήταν «Μανούλα μου, είμαι αθώος».

* Το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη “Ο Γύρος του Θανάτου” τιμήθηκε με το Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος *

Με τα λόγια του σκηνοθέτη

O Γιώργος Παπαγεωργίου απάντησε σε μερικές ερωτήσεις σχετικά με την παράσταση

Τι σε ώθησε να σκηνοθετήσεις ένα έργο όπως αυτό;
Αρχικά ήταν το βιβλίο του Θωμά Κοροβίνη «Ο γύρος του θανάτου» το οποίο βρήκα εξαιρετικό. Από εκεί και πέρα η ίδια η ιστορία του Αριστείδη Παγκρατίδη και η εκτέλεση του, φερόμενος ως «δράκος του Σέιχ Σου», όπως την παρακολουθήσαμε μέσα από το αρχειακό υλικό (δικογραφία, αποσπάσματα από εφημερίδες, μαρτυρίες από την ανακριτική έρευνα) αποτέλεσε για μένα μια προσωπική εμμονή που μετά από πορεία χρόνων (πρωτοξεκίνησα να ασχολούμαι με την όλη ιστορία το 2011) προέκυψε η δημιουργία της παράστασης. Κρατήσαμε λοιπόν με τους συνεργάτες μου ως πυρήνα το βιβλίο του Θωμά το οποίο «αφηγείται» μέσω της ζωής του Αριστείδη μια ολόκληρη εποχή με τρόπο γλαφυρό, συναισθηματικό, πολιτικά καίριο, αμαρτωλό και με πολύ ωραίο χιούμορ. Από εκεί και πέρα η διασκευή της Θεοδώρας Καπράλου συγκέντρωσε και χρησιμοποίησε το αρχειακό υλικό της παράστασης και δημιουργήσαμε έτσι τον «Αρίστο» από αυτές τις δύο πηγές, με στόχο να βυθίσουμε τον θεατή μέσω της υποκριτικής και της σκηνοθεσίας της παράστασης στον κόσμο της Θεσσαλονίκης του 1960.

Τι θα μας συνεπάρει και τι σε έχει προβληματίσει σε αυτό το έργο;
Να σας πω την αλήθεια η παράσταση πρωτοπαρουσιάστηκε πέρσι στην Αθήνα σημειώνοντας ανέλπιστη επιτυχία καθώς θεωρούσα ότι μια ιστορία που έχει στοιχειώσει μια γενιά Θεσσαλονικέων, δύσκολα θα αφορά το αθηναϊκό κοινό. Αφού λοιπόν το κοινό της Αθήνας αγκάλιασε τον «Αρίστο», νοιώθω πολύ ωραία που τον φέρνω «σπίτι του». Και εν τέλει νοιώθω πως η ιστορία ενός ανθρώπου που μάλλον εκτελέστηκε άδικα, μέσα στο παρακρατικό ζόφος του 1960, δεν αφορά μόνο εμένα ή την πόλη μου, αλλά τον καθένα ξεχωριστά.

Πως πιστεύεις ότι λειτουργεί το θέατρο στο κοινό του σήμερα;
Επιδραστικά. Είναι μια εποχή που όλοι ψάχνουν απαντήσεις καθώς κυκλοφορούμε με ένα μεγάλο ερωτηματικό πάνω από τα κεφάλια μας. Και το καλό θέατρο μπορεί να μας φέρει σε σύνδεση με έναν «εαυτό» που συχνά χάνουμε. Και αυτός ο «εαυτός» έχει τις απαντήσεις.

Σκηνοθεσία ή υποκριτική και γιατί;
Γενικότερα θεατρίνος.

Συντελεστές της παράστασης

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου

Διασκευή/ Δραματουργική επεξεργασία: Θεοδώρα Καπράλου

Μουσική: Γιώργος Δούσος

Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου

Κίνηση: Μαρίζα Τσίγκα

Σκηνογραφική/Ενδυματολογική επιμέλεια: Κατερίνα Αριανούτσου

Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Προϊστάκη

Παίζουν

Έλενη Ουζουνίδου, Μιχάλης Οικονόμου, Γιώργος Χριστοδούλου

Ημέρες παραστάσεων: 1,2,3 Οκτώβρη 2018

Χώρος: Labattoir (Παλιά Δημοτικά Σφαγειά Θεσσαλονίκης)

Τιμές εισιτηρίων: Γενική είσοδος: 12 ευρώ, Φοιτητικό-ανέργων: 8€

από έως
Παραστάσεις